FLORI DE LA IORDAN !

De câte ori Iordane Sfinte
Pe malul tău am colindat,
Mă cuprindea un dor fierbinte
Să stau acolo nemişcat.
Să nu mai am de lume ştire,
La malul apei vieţuind,
S-ascult a undei glăsuire
Şi păsările ciripind.
S-aud în “lunca cea bătrână”
Cum sună vântul din pustie
Şi firea toată cum îngână:
“Treime Sfântă, Slavă Ţie!”
Voiam mereu să am în faţă
Izvoarele de la Harara
Şi locul pustnicesc – de viaţă
A Sfinţilor de Vitavara.
La “colimvitra-ţi” minunată
Voiam să vieţuiesc mereu,
Acolo unde – altă dată -
Se botezase Dumnezeu.
În murmur tainic, apa cântă,
Iar trestiile tremurând
Slăvesc Treimea cea Prea Sfântă
Ce s-arătase oarecând.
În valea ceea cu izvorul,
La poalele unui tăpşan,
Ades vorbea Mântuitorul
Cu Sfântul Prooroc Ioan.
Ce taine mari erau grăite
De Dumnezeu cu Prooroc
În umbra peşterii smerite,
Sub valea Soarelui de foc!
Pe-aici trecând cu oboseală
Un Ava Sfânt, către Sinai,
A fost cuprins de fierbinţeală
Şi cineva-işoptea lui: “Stai!”
Era Ioan Botezătorul
Zicându-i: “Stai aici mai bine!
Vorbind adesea ori cu mine!”
Văzând că peştera – cu slava -
Pe Sfântul “Rug” îl întrecea,
A stat, punând temeiul Ava
Vestitei Lavre “Sapsafa”.
Aproape de Iordan, pustia
În taină a adăpostit
Pe Sfânta Pustnică Maria
Şi pe Zosima cel Sfinţit.
La Baptisterul cel de piatră
Se boteza – peste Iordan -
Mulţimea cea “Idololatră”
A Craiului de la Iran.
Aici şi Sfântul Conon spune,
Fiind de gânduri bântuit,
Botezătorul – prin minune -
Îndată l-a tămăduit.
Mai sus, în stânca cea de sare
(Precum scripturile vestesc)
“Şeptimea Sfintelor Fecioare”
Avea lăcaşul pustnicesc.
Iar mai la vale către mare
Se află “Schitul Românesc”,
Ca o cetate de salvare
Şi ca un rai duhovnicesc.
E ostrovul întâmpinării
Românilor înstreinaţi
De plaiul strămoşesc al Ţării
Şi de furtună zbuciumaţi.
Iordane, râu cu apă sfântă,
Noian de binecuvântări,
Spre tine dorul mă avântă
Din răsleţitele-mi cărări!
Tu eşti ca pod cinstit Treimei
Şi drum bătut de mulţi Profeţi,
Adăpostirea Sihăstrimei
Şi maica “fiilor răsleţi”!
Scrisă de smeritul
Ieroschimonah Ioan Iacob fost
Egumen La Schitul Românesc
de la Iordan 1948
RUGĂCIUNE DE UMILINŢĂ CĂTRE SFÂNTUL IOAN BOTEZĂTORUL

Sfinte Proorocule Ioane, cel ce cu dreapta ta ai botezat în Iordan pe Dreapta Tatălui, Care cu dreapta Sa şterge păcatele din zapisul greşelilor noastre, scriindu-ne pe noi în cartea vieţii, tinzând mâinile tale la rugăciune, opreşte valurile mâniei dumnezeieşti, celei pornite cu dreptate asupra noastră, a celor ce pururea cârtim înaintea judecăţilor Celui Ce voieşte mântuirea noastră.
S-a îndulcit pustia întunecată de lumina rugăciunilor tale şi prin tine s-a bucurat de revărsarea păcii dumnezeieşti. Şi sufletele noastre pustiite de păcat le luminează prin mijlocirea ta, arătându-ne roditoare de gânduri de umilinţă şi de fapte bune.
Din cea stearpă ai răsărit ca un luceafăr şi încă în pântecele maicii tale fiind, ai mărturisit pe Soarele dreptăţii, Cel Ce strălucea în pântecele fecioresc ca într-un lăcaş mai curat decât cerurile. Sufletul nostru întinat cu multe păcate îl curăţeşte la izvorul rugăciunilor tale şi ne arată pe noi iubitori ai cărărilor poruncilor dumnezeieşti.
Capul tău l-ai adus ca jertfă capului Bisericii, lui Hristos, Dumnezeul nostru, Cel ce te-a luminat pe tine, descoperindu-ţi tainele înţelepciunii Sale. Acum şi pe noi ne luminează cu rugăciunile tale, izgonind de la noi gândurile cele rele, care otrăvesc sufletul, gătindu-i chinul cel veşnic.
Pocăinţa ai vestit tuturor, voind ca în râul smeritei cugetări să curăţeşti păcatele tuturor celor străpunşi de săgeata umilinţei. Pe noi, cei împietriţi în nerodire, nu ne trece cu vederea, ci cu mijlocirile tale ne arată mlădiţe mult roditoare ale Viţei vieţii.
Ca unul ce te veseleşti acum împreună cu puterile cereşti, a căror asemănare ai dobândit-o încă de pe pământ, prin neîncetata lucrare a virtuţilor pe scara rugăciunii, cere de la Hristos iertare greşelilor noastre şi odihnă întru lumina Preasfintei Treimii, pe Care totdeauna să O mărim acum şi în vecii vecilor. Amin.

Pentru rugăciunile Prea Sfintei şi Prea Curatei Maicii Sale şi ale Sfântului Ioan Botezătorul şi Înainte-Mergătorul, să ne miluiască Bunul nostru Mântuitor pe noi pe toţi. Amin!
SFÂNTUL IOAN BOTEZĂTORUL
Mesajul Sfântului Ioan a fost: „Pocăiţi-vă că s-a apropiat Împărăţia cerurilor” (Matei 3, 2…) şi „Faceţi roade vrednice de pocăinţă.” (Luca 3, 8)
Dar ce este pocăinţa?
Pocăinţa înseamnă schimbarea gândirii. Cuvântul din limba greacă tradus în limba română «pocăinţă» este metanoie de la [meta ] — a schimba, şi [noie] — minte, gândire. Deci, pocăinţa este o schimbare a gândirii, a conceptului despre viaţă.
"Omul care vrea să se pocăiască de păcate trebuie să se oprească hotărât, de a mai păcătui, în primul rând; în al doilea rând, să meargă la biserică şi să se spovedească de toate păcatele sale; al treilea să facă un canon potrivit cu păcatele sale; al patrulea, să se căiască din inimă mereu pentru ce a făcut şi să regrete toată viaţa, iar în al cincilea să se curăţească prin lacrimile vărsate la rugăciune, căci numai aşa se poate apropia de Mielul lui Dumnezeu ca să-L primească prin Taina Sfintei Împărtăşanii.
Nu există iertarea păcatelor fără spovedanie la un preot duhovnic iscusit şi fără împlinirea unui canon. Sfântul Ioan spune: "Faceţi fapte vrednice de pocăinţa voastră! Auziţi, fapte vrednice de pocăinţa voastră. Cuvântul "pocăinţă" era strigătul adresat trufiei din lume, era o chemare adresată cărturarilor şi fariseilor vremii care îngropaseră legea lui Moise şi cuvintele profeţilor în nişte vorbe fără suflet şi în forme fără viaţă.
Pocăinţa după cum o predică Sfântul Ioan este o virtute şi o şcoală, care trebuie practicată în toată viaţa omului, e virtutea naşterii şi şcoala smereniei; e lupta morală de a face totdeauna fapte după voia şi legea lui Dumnezeu; este taina care-l renaşte pe om, înnoindu-i botezul cel dintâi, pe care l-a întunecat cu păcatele lui. În casa unde nu se face pocăinţă intră mânia lui Dumnezeu şi securea stă la rădăcina pomilor. De aceea vedem necazuri care mai de care mai grele, fiindcă securea taie şi aruncă la focul suferinţelor pe oameni, până când se pocăiesc. Taie şi aruncă la închisoare, taie şi aruncă la spitale, taie şi aruncă în mizerie, taie şi aruncă pe unii soţi, unii într-o parte şi altul în alta până se pocăiesc, până încetează a mai păcătui, până când se spovedesc şi fac pocăinţă.
Cei care nu se pocăiesc nici în aceste suferinţe şi-i ajunge moartea în păcate vor merge şi dincolo în suferinţele iadului pe veci. Să fim cu luare-aminte că securea stă la rădăcina întregului pământ. E gata să taie Dumnezeu toată uscătura şi s-o arunce la foc, e gata să ia foc pământul, căci lumea nu vrea să se pocăiască, nu vrea să se întoarcă la Dumnezeu".
(Părintele Visarion Iugulescu)
BOTEZĂTORUL
Prin vreme a venit Botezătorul
Ca să deschidă Calea Lui Hristos,
El fost-a Antemergătorul
Chemând la pocăinţă tot poporul
Cu glas de tunet, glas tăios.
Cu mijlocul încins în brâul de curea
Şi aspra lui manta din părul de cămilă,
În Galileia, la Iordan sălăşluia
Şi despre a pocăinţei Cale el vorbea
Să vină toţi de bună voie nu de silă.
Însuşi Iisus depuse mărturie
Despre statura lui spirituală,
Despre Ioan, predicatorul din pustie,
Care avea credinţă şi o mărturie vie
Proorocul Celui Sfânt fără-ndoială!
-”Ce aţi ieşit ca să vedeţi?
O trestie de vânt ce-i clătinată?
Un profet vorbind de sfinte cărţi
Fără “pardon” pentru Împăraţi,
Care a împărăţiei cale v-o arată?
-Da, Eu vă spun: mai mult ca un profet!
Mai mare decât orice om născut vreodată,
Cu duhul înfocat şi înţelept…
El vă vorbeşte clar şi drept
Şi a împărăţiei cale v-o arată.”
Aşa veni Ioan prin vreme
El Antemergătorul lui Hristos
El fost-a glasul care nu se teme,
Ce spune oricui în orice vreme
Te pocăieşte azi, trăind frumos!
Oprit din drum de-a lui Irod furie,
Căzu un cap de sfânt şi de profet!
Dar mărturia lui rămas-a vie,
“Glasul celui care strigă în pustie”
-Spre pocăinţă de te-ntorci eşti înţelept!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu