Culorile
veşmintelor liturgice în Biserica Ortodoxă
„Clerul
ortodox poartă două tipuri de veşminte: liturgice şi
neliturgice. Cele neliturgice reprezintă îmbrăcămintea
zilnică a clerului, iar la slujbă se poartă sub veşmintele
liturgice.
Îmbrăcămintea
neliturgică poartă denumirea de reverendă şi rasă.
Deosebirea dintre ele este că rasa se încheie chiar pe mijloc
şi are deschizături largi la mâneci; ea se poartă peste
reverendă.
În
tradiţia rusă, pentru că monahii poartă
îmbrăcăminte neliturgică de culoare închisă (de
obicei „neagră”, „bleumarin” sau „maro
închis”) şi clerul mirean poartă de obicei reverende de
culori deschise, sunt cunoscuţi drept „clerul negru” şi
„clerul alb”.
În
Rusia, înainte de Revoluţia din 1917, acest plan vestimentar era
valabil pentru ambele sutane sau veşminte neliturgice. De asemenea, culoarea
liniei mânecii rasei semnifica rangul preotului.
În Rusia modernă, clerul foloseşte
culoarea „neagră” pentru rasă şi culori diverse
pentru reverendă, nemaipurtând culori potrivite rangului administrativ.
Totuşi,
deoarece clerul comunităţilor ruseşti din diaspora – mai
ales din America – nu a fost afectat de Revoluţia din 1917, în
majoritate continuă tradiţia culorilor diferite în ceea ce
priveşte reverenda si rasa.
Practica
purtării sutanelor sau veşmintelor neliturgice de diverse culori vine
din vremea stăpânirii turceşti. Clerul musulman îşi
rezervase dreptul de a purta culorile „alb” sau „negru”,
considerând că umileşte astfel clerul creştin, forţat
astfel să poarte culori strălucitoare (pentru a se deosebi, n. t.).
După
ce Biserica Ortodoxă a scăpat de sub constrângerea
turcească, clerul ortodox a renunţat să mai poarte sutane de
diverse culori; această tradiţie a fost continuată în
schimb de clerul rus.
Dar şi
clerul ortodox, mai ales cel grec, poartă sutane de culori diverse (mai
ales deschise) în zona de climat tropical, ecuatorial şi
mediteranean. „Cremul”, „griul” şi „gălbuiul”,
ca şi „bronzul pal” („bej” şi „auriu
pal” chiar, n.t.) sunt cele mai populare. De asemenea, reverenda de
culoare „bleu” este întâlnită la clerul de
pretutindeni.
Este
potrivit a purta un brâu sau o cingătoare peste reverendă (mai
ales că se pot găsi şi cingători cu însemne
creştine, n. t.). În tradiţia greacă, această curea
este chiar o panglică, un şiret, un cordon sau o funie ce
împrejmuieşte talia. Dar în tradiţia sârbă
şi română aceste brâie semnifică rangul preotului.
În Biserica Rusă acest brâu este chiar ales împodobit
(arhiepiscopul Ioan Garklavs de Chicago purta prin 1991 unul chiar brodat cu
trandafiri.)
Purtarea
sutanelor (a reverendei şi a rasei) este în uzul comun al episcopilor,
preoţilor, diaconilor, monahilor şi monahiilor. Permisiunea de a
purta sutane se acordă şi seminariştilor (şi
studenţilor teologi, n.t.), fraţilor de mănăstire, ipodiaconilor
şi citeţilor (respectiv dascălilor sau cantorilor azi, n.t..)
În
ceea ce priveşte sutanele, Tipiconul* nu precizează nimic
mai mult decât că ele pot fi „deschise” sau
„închise” la culoare, aşa că tradiţia
locală este singurul „standard”.
În
Biserica Ortodoxă sunt folosite şase culori liturgice: alb, verde,
purpuriu (vineţiu), roşu, albastru şi auriu. Recent au
început a se folosi şi veşminte de culoare neagră.
În unele locuri mai sunt folosite şi culorile portocaliu stacojiu
şi ruginiu.
Putem
observa că se folosesc aceste culori datorită semnificaţiei lor:
„albul” pentru puritatea luminii harului lui Dumnezeu;
„verde”, culoarea vieţii, a Sfântului Duh şi a
lemnului Sfintei Cruci; „purpuriu” pentru patima Domnului Iisus
Hristos; „roşu închis” pentru sângele lui Hristos
şi pentru sângele martirilor; „albastru” pentru Maica
Domnului; „auriu” pentru bogăţia darurilor
Sfântului Duh şi „roşu deschis” pentru flacăra
intensă a Oastei Duhovniceşti. „Negru” este în mod
tradiţional culoarea morţii şi a doliului în Apus, spre deosebire
de Răsărit unde „albul” este culoarea Adormirii
(căci Ortodoxia accentuează Învierea Domnului, nu greutatea
şi chinul patimilor şi morţii Domnului, n.t.). În Rusia
„roşu” este culoarea bucuriei, strălucirii şi
frumuseţii. Nici una dintre acestea nu este scrisă în anumite
reguli sau canoane şi, în mod evident, multiplele culori au
semnificaţii diferite pentru variile popoare.
Pentru
Biserica Ortodoxă, mai ales cea Rusă şi cele influenţate de
tradiţia ei, culorile predominante pentru diferitele sărbători
sunt următoarele culori:
1. La
Praznicele Mântuitorului, la Sfinţii Profeţi, la Sfinţii
Apostoli şi la Sfinţii Ierarhi: „auriu” şi „galben”
de toate nuanţele;
2.
La
Praznicele Maicii Domnului, la Puterile cele fără de trup
(Îngeri) şi la Sfintele Fecioare: „albastru deschis”
şi „alb”;
3.
La
Praznicele Sfintei Cruci: „purpuriu” şi „roşu
închis”;
4.
La
Sfinţii Mucenici: „roşu” (În Sfânta şi
Marea Joi se poartă veşminte liturgice de culoarea „roşu
închis” chiar dacă biserica este înveşmântată
în „negru”, iar masa Sfântului Altar se
împodobeşte în „alb”, ca semn de aducere aminte a
feţei de masă folosită la Cina cea de Taină.)
5.
La
Sfinţii Cuvioşi, Asceţi şi Nebuni pentru Hristos: „verde”
(De asemenea Intrarea Domnului în Ierusalim, Pogorârea Sfântului
Duh şi Sfânta Treime sunt celebrate tot în veşminte „verzi”,
de toate nuanţele.)
6.
În
Posturi: „albastru închis”, „purpuriu”, „verde
închis”, „roşu închis ori sângeriu”
şi „negru”. În Postul Sfintelor Patimi veşminte folosite
se obişnuieşte a fi cele „negre”. Sâmbetele şi
Sărbătorile mari din Postul Mare veşmintele sunt „negre”,
dar cu ornamente „aurii” şi de alte culori.
7.
Înmormântările
se săvârşesc în veşminte „albe”.
În Biserica Primară nu se purtau veşminte „negre”,
deşi clerul monahal purta sutane „negre”. În acele
vremuri tot clerul purta veşminte „stacojii” (grena).
În
Rusia s-au purtat prima dată veşminte „negre” la
înmormântarea Ţarului Petru al II-lea (1821). De atunci s-a
răspândit purtarea culorii „negre” la înmormântări
şi în Postul Mare, ca în tradiţia romano-catolică.
„Albul”
este purtat la Praznicele Botezului Domnului (Epifaniei, Teofaniei sau
Arătării lui Dumnezeu), Schimbării la Faţă şi
Învierii Domnului şi până la odovania lor. În
antichitatea creştină la Epifanie se prăznuia şi
Naşterea Domnului, însă după separarea celor două
sărbători, de Crăciun se poartă „alb” şi
din a doua zi de Crăciun până la Bobotează se poartă
„auriu”.
În
tradiţia moscovită, veşmintele bisericii şi ale clerului se
schimbă în „alb” la cântarea Prochimenului din
Liturghia Sfintei şi Marii Zi a Sâmbetei (adică înainte
de citirea din Apostol, n.t.). „Albul” este purtat până
la Utrenia Duminicii Învierii, când sunt schimbate cu cele
„roşu deschis” până la odovania praznicului.
În
unele locuri din Rusia, „albul” este purtat de la
Înălţarea Domnului până la Pogorârea
Sfântului Duh, iar în alte locuri se obişnuieşte a se purta
culoarea „aurie”.
În
zona Munţilor Carpaţi ai ruşilor de la Paşti la
Înălţare se poartă numai „alb”, precum şi
la înmormântări.
„Verdele”
este purtat în unele părţi la Înălţarea Sfintei
Cruci. În zona carpato-rusească „verdele” se poartă
de la Rusalii la Sfinţii Apostoli Petru şi Pavel, precum şi
în Sâmbăta Sfântului Lazăr.
„Auriul”
este obişnuit a se purta când nu este sfecificată nicio
altă culoare. În unele tradiţii locale
„auriul” este purtat în toate sâmbetele, mai puţin
cele în care este precizat „albul”.
„Roşu
închis ori sângeriu” este purtat în Postul
Sfinţilor Apostoli Petru şi Pavel, la Crăciun, la
Înălţarea Sfintei Cruci şi la praznicele Sfinţilor
Martiri.
„Roşu
deschis” este purtat la praznicele Sfinţilor Apostoli Petru şi
Pavel, precum şi la Sfinţii Îngeri. La Moscova, în Athos
şi la Ierusalim „roşu deschis” este folosit la Paşti
şi la Crăciun.
„Albastru”
este purtat la praznicele Maicii Domnului, la Întâmpinarea
Domnului, la Buna-Vestire şi, uneori, în Vinerea Acatistului din a
cincea săptămână a Postului Mare. În zona
carpatico-rusească „albastru” este purtat din prima zi a
Postului Adormirii Maicii Domnului până la Înălţarea
Sfintei Cruci şi chiar la Crăciun.
„Purpuriu”
(vineţiu) este purtat în sâmbetele şi duminicile din
Postul Mare. În unele părţi „purpuriul” este purtat
în zilele de rând ale Postului Mare, iar „auriul” se
foloseşte în sâmbetele şi duminicile acestuia.
„Portocaliu”
este purtat pe alocuri în Postul Sfinţilor Apostoli, iar în
altele de la Sfinţii Apostoli până la Schimbarea la
Faţă.
Unde
se poate, chiar şi veşmintele din biserică, dvera şi sticla
candelelor se schimbă în funcţie de veşmintele
sfinţiţilor slujitori.
În
tradiţia grecească se obişnuieşte ca dvera şi sticla
candelelor să rămână tot timpul „roşii”,
în amintirea surpării catapetesmei Templului din Ierusalim la
moartea Mântuitorului pe Cruce şi a ouălor aduse, potrivit
tradiţiei, de soţia lui Ponţiu Pilat la Cruce, care s-au
înroşit prin picurarea Cinstitului Sânge. Trebuie să
menţionăm şi faptul că roşul purpuriu, roşul
închis intens este şi culoarea regalităţii, motiv pentru
care este folosit la dvera Sfintelor Uşi (pe unde intra şi
împăratul Bizanţului spre a se împărtăşi,
n. t.)”.
În
tradiţia Bisericii Ortodoxe Române se folosesc relativ amestecate
ambele variante: ruseşte şi greceşte, precum şi obiceiul
local, format prin dotările mai puţin bogate. Strămoşii
noştri ce veşminte au avut, pe acelea le-au purtat, iar noi am
preluat stăruinţa lor drept tradiţie. Acum se mai observă
şi faptul că mulţi slujitori poartă ce veşminte
preferă, nu neapărat ce veşminte sunt recomandate!
Măcar
acolo unde sunt dotările de rigoare sau unde este posibilitate materială
mai bună este de preferat a se urmări şi semnificaţia duhovnicească
în purtarea veşmintelor, mai ales a celor liturgice.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu