Medicamente duhovnicești - aghiasma, anafura și uleiul sfințit - Extras din Sfaturi duhovnicesti - Arhim. Ioachim Parvulescu, Repere morale pentru o viata practica crestin – ortodoxa, Sfanta Manastire Lainici 2004
Ce importanță au în viața noastră lucrurile sfinte?
Pacatul lui
Adam a avut repercursiuni asupra intregii creatii. Totul s-a alterat. Nu
s-a stricat definitiv, dar asa cum marturisesc Sfintii Parinti, s-a
alterat. Odata cu venirea Mantuitorului nostru Iisus Hristos pe pamant
impreuna cu Legea si Harul Sau, omul cu intreaga creatie au
posibilitatea de a se curata, de a se igieniza, de a reveni la starea
initiala paradisiaca.
Bisericii si slujitorilor sai li s-au dat puteri foarte mari in acest sens de a sfinti si tuturor credinciosilor de a se impartasi de ele.
Biserica
Ortodoxa detine cele sapte Taine prin care Harul lui Dumnezeu lucreaza
spre sfintirea omului. Insa pe langa cele sapte Sfinte Taine (Botezul,
Mirungerea, Spovedania, Impartasania, Maslul, Cununia si Hirotonia) mai
exista si alte slujbe de sfintire a omului si a diferitelor obiecte sau
lucruri, numite, ierurgii. De aceste sfinte slujbe poate beneficia orice
crestin ortodox. Si ele sunt foarte necesare pentru intarirea credintei
si pentru simtirea Harului Duhului Sfant.Bisericii si slujitorilor sai li s-au dat puteri foarte mari in acest sens de a sfinti si tuturor credinciosilor de a se impartasi de ele.
Lucrurile sfintite de care trebuie sa se foloseasca si sa se impartaseasca fiecare credincios sunt urmatoarele:
a) Aghiasma (apa sfintita);
b) Anafura (paine sfintita);
c) Uleiul sfințit (de la Sf. Maslu sau de la Litie);
d) Icoane,
cruci, troițe de asemenea toate aceste obiecte sfintite au un mare rol
in sfintirea omului si a locului in care sta omul). Toate aceste
sfintiri se fac de catre preot cu harul care este in el prin invocarea
Duhului Sfant ca sa vina si sa sfinteasca acele lucruri sau obiecte.
Duhul Sfant
este a treia persoana a Sfintei Treimi care sfinteste totul in Biserica,
in creatie, in familie, in persoana umana, atunci cand este chemat
(invocat) din toata inima. Duhul Sfant este prin excelenta SFINTITORUL
cel care sfinteste totul si toate.
Personal
fiecarui credincios ii recomand ca sa aiba in casa sa o camera sau un
colt intr-o camera unde sa aiba toate aceste lucruri sfintite: icoane,
cruci, aghiasma, anafura, ulei sfintit, si sa se impartaseasca de ele cu
evlavie si cu curatenie. Oamenii maturi sa le consume numai atunci cand
sunt curati, iar copiii in fiecare dimineata dupa ce s-au spalat pe
fata si inainte de a manca.
a) Aghiasma (apa sfintita)
Aghiasma este
de doua feluri: aghiasma mare si aghiasma mica. Ambele feluri de
aghiasma este recomandabil sa le avem in sticle diferite cu etichete pe
ele pentru a nu fi confundate.
Aghiasma Mare
se face numai o singura data pe an la Boboteaza. Se consuma 7 zile de pe
6 pana pe 13 ianuarie, in fiecare zi dimineata pe nemancate. Dupa aceea
in tot cursul anului se foloseste numai daca s-a postit (nu s-a mancat
nimic) pana la orele 16, 17 dupa-amiaza, de obicei cand se tine post
negru vinerea sau cand socoteste fiecare personal
Cu aceasta
Aghiasma Mare se poate stropi prin casa, prin gospodarie, prin masina,
la birou, etc, avand puteri foarte mari de alungare a diavolului.
Aghiasma Mică se face in fiecare zi cu exceptia intervalului de timp 6-12 ianuarie, cand se face aghiasma mare.
Aghiasma Mica
de asemenea, se tine intr-o sticla la un loc curat si se ia in fiecare
dimineata pe nemancate, daca nu am consumat nimic dupa orele 24 de la
miezul noptii.
Se mai poate
stropi cu ea prin casa, hainele, masina, gospodaria, biroul, etc. Odata
sfintita, aghiasma detine energia Harului Duhului Sfant. Deci nu este
numai o apa simpla ci are o incarcatura spirituala deosebita. Din cauza
aceasta cel ce o ia cu evlavie si se impartaseste de ea, se impartaseste
de Harul Duhului Sfant. Aghiasma curata, lumineaza si intareste
sufletul omului. De foarte multe ori are puteri miraculoase asupra celui
ce o ia cu multa credinta si izgoneste diavolii.
b) Anafura (painea sfintita) Un
alt element sfintitor de care ne putem impartasi zilnic este sfanta
anafura, acea paine sfintita in timpul Sfintei Liturghii care s-a atins
de Sfanta impartasanie de catre preot in timpul Axionului. Ea are puteri
harice deosebite, deoarece a fost atinsa de Trupul si Sangele Domnului.
Aceasta anafura se ia de catre credincios duminica cand merge la
biserica intr-o hartie curata sau intr-un vas, se usuca pentru a evita
riscul sa nu se mucezeasca si dupa aceea a se strice. Pentru ca a fost
atinsa de Sfanta Impartasanie se consuma dimineata inainte de aghiasma.
Deci randuiala este in felul urmator: in fiecare zi crestinul ia o mica
bucatica de anafura dupa aceea cateva inghitituri de aghiasma (de
preferat de trei ori in numele Sfintei Treimi), iar dupa ce a consumat
acestea se unge cu ulei sfintit pe frunte, facand semnul sfintei cruci
cu un betisor.
Dupa ce s-a
impacat cu Dumnezeu prin cateva rugaciuni ce le-a facut in gand, si s-a
impartasit de Harul Duhului Sfant prin aceste elemente sfintite, in
sfarsit isi ia crucea zilei ce a venit de dimineata cu binecuvantarea
lui Dumnezeu si astfel mult spor va avea si va fi ferit de multe curse
ale celui viclean in acea zi.
c) Uleiul sfințit
Dupa cum
aminteam mai sus, un alt element sfintit de care ne mai putem impartasi
zilnic este uleiul sfintit sau mirul cum i se mai spune, nefacand
confuzia cu Sfantul si Marele Mir cel cu care suntem unsi numai odata in
viata la Botez. Uleiul sfintit este de doua feluri: cel care se face la
Sf. Maslu si cel care se face la Litie, atunci cand serbam un sfant mai
mare cu cruce rosie in calendar.
Uleiul de la Taina Sf. Maslu are mare putere sfintitoare si tamaduitoare asupra omului care-l ia cu credinta.
Acest ulei nu
se resfinteste ci se pune intr-o sticla cu uleiuri de la cat mai multe
Sf. masluri (7-9-12 sau chiar 40 de Sf. Masluri). Deci nu se mai aduce
inca o data acelasi ulei care s-a sfintit la biserica. De asemenea acest
ulei nu se pune la candela si nu se da la animale. Este o greseala daca
se face acest lucru. El se sfinteste pentru oameni si oamenii trebuie
sa-l foloseasca. Candela nu are nevoie de uleiul sfintit pentru oameni
ci are nevoie de ulei simplu care se sfinteste arzand acolo; iar pentru
animale nici nu mai vorbim. Este chiar o profanare cand se face asa.
Spun acest lucru deoarece sunt fel de fel de zvonuri care mai de care
mai colorate.
Cu uleiul de la
Litie de asemenea se miruieste pe frunte cu el. Uleiul de la Sf. Maslu
se mai poate administra in felul urmator mai ales pentru cei bolnavi:
oricine se poate unge pe frunte cu el facand semnul sfintei cruci cu
degetul sau cu un betisor. Se mai poate unge rana celui bolnav, tot asa
facand semnul sfintei cruci pe ea. Se mai pot lua dimineata pe nemancate
cateva picaturi, inghitite sau puse pe o bucatica de anafura. Iarasi se
mai poate administra la cel bolnav sau la cel cu duhuri necurate in
mancare. Se, pun in farfuria celui care mananca cateva picaturi, iar
dupa ce mananca se spala farfuria singura si se arunca apa la o floare
sau la un loc curat din gradina.
Nu se arunca la chiuveta, la canalizare sau la animale.
Mai exista in
Biserica ortodoxa inca doua feluri de ulei sfintit, unul este cel care
se face la botez si se pune in apa din cristelnita si se unge copilul cu
el la toate incheieturile, iar cel de-al doilea fel de ulei sfintit
este cel de la sfintirea casei, cand se ung toti peretii casei la toate
punctele cardinale avand semnificatie biblica de binecuvantare a casei
unde locuim. Pentru animale exista rugaciuni de sfintire a cerealelor
sau a sarii, care se da animalelor, spre alungarea duhurilor necurate,
care se incuibeaza in gospodarii din cauza raufacatorilor care trimit
duhuri rele inclusiv asupra animalelor. Deci este exclusa folosirea
uleiului sau a fainii de la Taina Sfantului Maslu pentru animale.
Atat cu uleiul
sfintit de la Sf. Maslu care este pus intr-o sticla separat cat si cu
uleiul de la Litie, crestinul se poate mirui pe frunte in semnul sfintei
cruci in fiecare zi sau se poate administra intern.
De asemenea,
noi crestinii ortodocsi ne mai putem impartasi de uleiuri sfintite
direct de la Harul lui Dumnezeu fara interventia preotului, de la
candela icoanelor facatoare de minuni sau de la candela ce arde la
sfintele moaste.
Aici parca
harul sfintitor la care sunt aprinse candelele este prezent in acel ulei
care poate fi miraculos, de cele mai multe ori, la multi credinciosi
care-l iau cu multa credinta, evlavie si inchinaciune, la acei sfinti.
Acest fel de ulei se poate administra ca si celelalte dinainte despre
care am vorbit, insa aici ne imaginam prezenta personala a sfantului de
la care am luat uleiul si-l simtim in rugaciunea noastra.
d) Cruci, icoane, troițe
Casa
crestinului fara cel mai important simbol al sau - Sfanta Cruce - poate
avea multe lipsuri si poate fi privata de prezenta Harului Duhului
Sfant. De aceea se recomanda ca fiecare casa si chiar fiecare camera sa
aiba pe perete o sfanta cruce si o icoana. Aceste obiecte sfintite pe
langa incarcatura harica pe care o detin reprezinta si pe cei care sunt
pictati: Mantuitorul Iisus Hristos, Maica Domnului sau diferiti sfinti.
Sfantul care este pictat pe acea icoana este prezent in icoana dupa ce
s-a sfintit, prin energiile necreate ale Duhului Sfant. Deci Duhul Sfant
este prezent in casa si o protejeaza. Cei care nu au icoane in casa nu
au o asemenea protectie si o asemenea prezenta. Chiar si o iconita
purtata la tine sau o cruciulita sfintita te ajuta in multe imprejurari
ale vietii. S-au intalnit cazuri cand o iconita sfintita la masina si o
rugaciune rostita de sofer inainte de a se urca in masina l-au ferit de
un mare accident, dupa cativa kilometri de mers. O casa ce avea multe
icoane in ea a fost salvata de la un incendiu, pentru ca prezenta
sfintilor din icoane nu a ingaduit acest lucru si a protejat casa.
Reversul acestor lucruri protectoare este din pacate prezenta in multe
case ale crestinilor din ziua de azi a diferitelor tablouri cu nuduri
sau pornografii ce provoaca plecarea Duhului Sfant din acea casa si
lipsa de oricare protectie harica din ea. Nefiind Duhul Sfant in acea
casa, este prezent opusul lui, adica spiritul rau al diavolului si al
ingerilor lui.
De asemenea
troitele de la intersectii de drumuri isi au rostul lor. Spiritele rele
fug din acel loc si din acea zona. Preotul cand sfinteste troita se
roaga astfel: "...Trimite acum harul Preasfantului Tau Duh peste acest
semn al crucii si-l binecuvanteaza, il sfinteste si-i da lui ca sa fie
semn infricosator si tare asupra tuturor vrajmasilor vazuti si
nevazuti... si tuturor celor ce se vor inchina Tie inaintea semnului
acestuia si rugaciuni vor aduce, sa le fii milostiv ascultator si
indurat implinitor al tuturor cererilor celor catre mantuire..."
(Moliftelnicul; Randuiala sfintirii crucii si troitei).
Cand treci pe
langa o troita si te inchini inaintea ei parca simti ca te apropie ceva
de ea, parca o energie te atrage, iti da mangaiere, liniste. Cam cu
masura credintei pe care o ai fata de Sfanta Cruce si Cel Rastignit pe
ea, cu aceeasi ti se raspunde. Punand mult suflet si credinta primesti
mangaieri si satisfactii pe masura. Aici nu se mai poate pacali nimeni,
nu mai poate vicleni nimeni.
Daca noi
crestinii ortodocsi avem aceste comori inestimabile si nu le
constientizam, nu stim sa "profitam" sau sa "uzam" de ele este dureros.
Unii vor spune ca nu conteaza mult aceste lucruri la intarirea credintei
sau la mantuire. Dar sa nu uitam ca de la lucrurile mici pornesc cele
mari, sau daca nu le infaptuim pe cele mici, pe cele mari nu numai ca nu
le vom putea infaptui, dar nici nu le vom putea cunoaste.
Cunoasterea lui
Dumnezeu este infinita, evolutiva si progresiva, daca nu ai un punct de
pornire de jos nu poate fi o sustinere obiectiva si reala ci numai una
imaginara si ireala. IL rog pe Bunul Dumnezeu sa ne lumineze spre tot
lucrul bun si folositor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu