Sfinte Ierarhe Nectarie, roagă-te lui Hristos Dumnezeu pentru noi.

Sfinte Ierarhe Nectarie, roagă-te lui Hristos Dumnezeu pentru noi.
"Înainte de a-ţi trimite crucea pe care o duci, Dumnezeu a privit-o cu ochii Săi cei preafrumoşi, a examinat-o cu raţiunea Sa dumnezeiască, a verificat-o cu dreptatea Sa neajunsă, a încălzit-o în inima Sa cea plină de iubire, a cântărit-o în mâinile Sale pline de afecţiune, ca nu cumva să fie mai grea decât poţi duce. Şi după ce a măsurat curajul tău, a binecuvântat-o şi ţi-a pus-o pe umeri. Deci o poţi duce. Ţine-o bine, şi urcă de pe Golgota spre Înviere!"

vineri, 14 decembrie 2012


Marturii despre sine ale parintelui Teofil Paraian

Cind eram copil, eram foarte rau. Si aveam un vecin care zicea: 
"Nanasa (ii zicea nanasa mamii, dar nu-­i era mama nanasa), asta nu e 
botezat bine. Asta sa-­l duci la popa sa-­i mai citeasca ceva, ca la 
asta nu i le-­a zis toate!". Nu m­a mai dus la nici un parinte sa mi le 
citeasca toate, mi­-am mai citit eu ce­-am mai putut! 

 

M-o intrebat odata un copil, eram asa de vreo 5 ani: "Ma, tu ai 
draguta?". Si eu am zis: "Nu stiu. Stai sa ma duc s-o intreb pe mama". 

 

Eu personal am intrat in viata constienta ca nevazator. Sa zicem 
ca vina pentru aceasta o poarta bunicii sau strabunicii mei. Daca vina 
pentru aceasta o poarta strabunii mei, pentru ei situatia mea n-are nici
un sens, caci eu sunt ingradit in posibilitatile mele, iar ei nu stiu 
nimic despre acesta. Daca vina o poarta bunicii mei, nici pentru ei n-ar
prea avea sens situatia mea deficitara, deoarece ei prea putin au fost 
martori la acesta situatie de neputinta si in orice caz situatia mea 
deficitara se prelungeste cu mult dupa durata vietii lor. Dar poate ca 
vina pentru situatia mea o poarta parintii mei. Nici in acest caz nu vad
nici o justificare a insuficientei mele, intrucat ei au privit 
totdeauna ca ceva normal pentru mine si pentru ei situatia mea. 

In ce ma priveste, marturisesc ca n-am constatat si n-am observat
niciodata la parintii mei vreun avantaj moral fata de alti oameni care 
n-au avut in familia lor astfel de cazuri. Dar, poate in cele din urma 
la baza situatiei mele deficitare nu e o vina propriu-zisa, ci e o 
ratiune divina, pozitiva, in vederea folosului meu propriu si al altora 
care ar veni in legatura cu mine si care ar putea castiga ceva pozitiv 
din situatia mea speciala. Eu asa am nadejde. De aceea dau lauda lui 
Dumnezeu pentru toate. 

 

Lipsa vederii nu este o lipsa simtita, privita in ea insasi. 
Vreau sa spun ca mie mi se pare tot atat de normal ca nu vad, cum li se 
pare celor cu vedere de normal ca vad. Si, ca sa fiu inteles, este locul
sa spun si aceea ca eu nu simt nevoia sa vad ca sa stiu cum se prezinta
lumea in latura ei cunoscuta numai celor cu vedere, sub aspectul ei 
vizual. Mie imi ajunge cat stiu despre lume si despre oamenii cu care 
vin in legatura. Nu ma stinghereste cu nimic faptul ca pentru a ma 
orienta am nevoie de cineva sa ma ajute. Asta intra in normalul meu de 
viata. 

 

Credinciosii care vin la manastire sunt bucurosi sa ma asculte. 
Ei nu cauta in mine un orb, un deficient, ci cauta pe omul despre care 
au incredintarea ca ar corespunde asteptarilor lor. Sau, cautindu-ma pe 
mine, cauta pe omul in care s-au implinit cindva, pe omul in care s-au 
odihnit si in care spera sa se mai odihneasca. Infirmitatea mea nu 
inseamna nimic pentru ei, cum nu inseamna ea nimic nici pentru prietenii
mei cu vedere, care imi suplinesc lipsa prin puterile lor, fara sa fie 
stingheriti de aceasta. 

 

M-a intrebat cineva odata: Parinte, nadajduiti cu mila lui 
Dumnezeu sa vedeti ceva din lumea aceasta? Si i-am raspuns: Nu, 
nicidecum. Iar daca pe lumea cealalta fiind eu, Dumnezeu mi-ar zice mie:
"Tu sa ramii asa cum esti", eu i-as raspunde strigand: "Slava Tie, 
Doamne, slava Tie!" 

 

Sa stiti ca eu m­am trezit cumva in biserica. Cind aveam eu 54 de
ani, am ramas in tren... Eram cu un parinte de la noi si am ramas in 
tren... S­a blocat usa si, pina sa cobor eu, a pornit trenul. Si zic eu:
"De 54 de ani n­am ramas niciodata in tren!". Si parintele acela a zis 
ca sa nu numar toti anii, ca doar nu m­am nascut in tren! Eu numar toti 
anii si zic ca m­am trezit in biserica. M­au adus parintii mei de cind 
eram foarte mic si mi­a placut. Dar sa stiti ca nu intelegeam nimic! 
Gandindu­ma acum, in urma, mi­am dat seama ca nu intelegeam nimic. 
Credeam ca in biserica nici nu se spune ceva cu sens, ci se spun 
asa...niste cintari, fara text... 

Cind m­am dus la scoala, la Cluj, m­au intrebat colegii daca la 
noi se cinta "Ca pe Imparatul ...". Si eu am spus: "Nu, nu se cinta!". 
Cind m­am dus acasa, daca ei mi-­au atras atentia, am auzit si eu "Ca pe
Imparatul tuturor sa­L primim ...". Cind m­am dus la scoala in clasa a 
doua, le­am spus colegilor: "Ba, sa stiti ca si la noi se cinta ". 

 

Cind eram copii mama ne-a invatat rugaciuni. Tot ea ne spunea sa 
ne facem cruce pe perna. Daca vreodata eram obositi si nu doream sa ne 
mai si rugam, ne spunea: "Mai copii, sculati-va la rugaciune, nu va 
puneti precum caii!". 

 

Cind eram eu copil imi aduc aminte - Dumnezeu sa-i odihneasca pe 
ai mei pe toti, ca nu mai sunt in lumea asta - ca mama mea m-a trimis la
bunica mea sa zic: "Hristos o inviat, mama tina!". Si a zis ca daca zic
asa, imi da mama tina un ou. Si asa a fost. M-am dus si am zis: 
"Hristos a inviat, mama tina!" Si mama tina a zis: "Adevarat ca a 
inviat! Hai sa-ti dau un ou". Cu asta mi-am inceput eu credinta in 
Inviere, dar trziu am ajuns sa-mi dau seama ce inseamna. 

 

Cind o fost vorba sa fac Teologia (facultatea) in 1947 m-am 
prezentat al Mitropolitul Nicolae Balan cu dorinta de fapt de a ma face 
preot. Si stiam ca nu se poate. Si m-am dus la Mitropolitul Nicolae 
Balan - o fost un concurs de imprejurari, si in concursul acela de 
imprejurari eu n-am zis ca vreau sa fac Teologia, ci i-am zis 
mitropolitului ca vreau sa ma fac preot. Si-asta nu m-o favorizat. 

E la noi o gluma. Tatal meu, Dumnezeu sa-l odihneasca, zicea ca o
femeie si-o cumparat cizme noi. Si cu gandul la cizmele ei noi, cind o 
trecut prin sat prin fata unor oameni care stateau la poarta - era o zi 
de sarbatoare, ca atuncea umbla omul cu ce are nou - in loc sa zica: 
"Buna hodina oameni buni!", o zis: "Cizme noua oameni buni!". Si-asa am 
facut si eu. Trebuia sa ma duc sa-i zic mitropolitului ca vreau sa fac 
Teologia. Si-atuncea mitropolitul poate ca zicea: no bine, hai sa vedem 
cum sa facem. Eu, cind i-am spus ca vreau sa ma fac preot o zis ca nu se
poate. Si-o cam terminat cu mine. Da' n-o terminat cu mine inainte 
de-a-mi spune un cuvant care mie mi-a prins foarte bine si pe care daca 
nu mi l-ar fi spus, sau mai bine zis cuvant pe care poate nu mi l-ar fi 
spus daca nu era imprejurarea favorizanta pentru asta. Si-o zis 
mitropolitul, daca mi-o zis ca nu se poate sa ma fac preot, o zis: "Sa 
ai lumina in suflet!". Nu stiu ce-o fost. O urare? O binecuvantare? In 
orice caz mi s-o implintat in mine cuvantul acesta. 

 

V-am spus eu ca de multe ori inveti si niste lucruri care nu-ti 
trebuie chiar in momentul in care le inveti, dar care dupa aceea pot fi 
folositoare. Mama, Dumnezeu s-o odihneasca, cind citeam eu cate ceva si 
studiam, zicea: "Ma copile, asta-ti trabuie la ceva, te-ntraba cineva 
din ce-nveti acuma, dai vreun examen?". Si ziceam: nu. "Ma copile, nu-ti
mai bate capul daca nu te-ntraba nimeni". Asa-i pentru cineva care nu 
are preocupari intelectuale. Cind lucram la licenta si nu mai gatam 
odata si vedea mama ca fac si stric si mai scriu odata, zicea: "Apoi tu 
de aceea nu mai gati odata, ca tot faci si strci. Fa dintr-o data". Nu 
merg lucrurile, nu le-ntelegi daca nu le faci, daca nu esti in ele nu 
le-ntelegi. 

 

Eu, cind am sfarsit studiile teologice de scoala, nu cred ca am 
avut mai multa credinta in Dumnezeu decat atunci cind am intrat la 
Teologie. Dimpotriva, cred ca am fost chiar mai derutat. Am aflat ca se 
discuta atatea pe marginea Evangheliilor. Si m-o luat groaza! Pina 
atunci, cind il auzeam pe preot zicind: "Din Sfanta Evanghelie de la 
Marcu citire, sa luam aminte", imi plecam genunchii si deodata cu 
genunchii si mintea. Dupa aceea am ajuns sa-mi plec genunchii, dar sa nu
mai imi plec mintea chiar asa de sigur, pentru ca am zis: Dom'le, da' 
dac-or avea dreptate si aia care zic altfel? In sfarsit. Ultimul cuvant 
il are Biserica, in sensul ca ceea ce ne da Biserica aceea primim, nu 
ceea ce ne dau cei care ciopartesc textul scripturistic. 

 

Dupa experienta pe care o am, am ajuns la concluzia ca Teologia 
iti da doar informatii, nu si convingeri. Parintele Arsenie zicea ca 
"cea mai lunga cale este calea care duce de la urechi la inima", deci de
la informatie la convingere. Mai zicea Parintele ca "teologie pot 
studia si paginii" si ca "adevarata teologie nu se invata din carti, ci 
din viata traita dupa voia lui Dumnezeu". 

 

Teologia adevarata o face Duhul Sfant in noi, pe masura curatiei 
inimii, dupa cuvantul Domnului Hristos: "Fericiti cei curati cu inima, 
ca aceia vor vedea pe Dumnezeu". 

 

Asa cu lipsa cum sunt studiile teologice, ele au avut totusi 
darul lor si nu pot face abstractie de ele. Toate cate au urmat dupa 
aceea, s-au adaugat la cele ale teologiei de studiu, ceea ce inseamna ca
teologia, ca studiu, m-a favorizat totusi. 

 

Imi pare bine ca mi-am batut capul cu invatatura, ca acuma mi-l pot dezbate. 

 

Cind am inceput Teologia si cu mult mai inainte, dorinta mea a 
fost sa ajung preot. Cu gandul acesta am studiat teologia, desi 
mitropolitul Nicolae Balan, mitropolitul de atunci, mi-a spus clar si cu
vorba hotarata: "Preot n-o sa te poti face". Am acceptat sa studiez 
teologia, chiar stiind ca n-o sa pot fi preot. Pina la urma, 
mitropolitul n-avea de unde sa stie ca voi fi si preot. Si am ajuns 
preot, chiar si in conditia de calugar. Vreau sa spun ca un calugar nu 
poate sa ceara nimic mai mult decat calugaria si cu calugaria trebuie sa
se multumeasca. Ai ajuns calugar, tu nu mai poti face nimic altceva 
decat sa-ti traiesti calugaria, pentru ca scopul celui care face parte 
dintr-o manastire este sa fie calugar si atata tot. Eu m-am impacat cu 
gandul acesta si n-am avut nici o rezerva sau ezitare. A venit insa 
vremea ca altii, si anume cei mai mari, sa doreasca sa ma hirotonesca. 
Astfel, mitropolitul Nicolae Colan m-a hirotonit diacon, in vederea 
faptului de a fi preot duhovnic. Lucrurile nu s-au putut desfasura cum 
s-a gandit mitropolitul Nicolae Colan, pentru ca el n-a mai ajuns sa ma 
hirotoneasca preot, asa ca am ramas diacon vreme de 23 de ani, pina cind
actualul mitropolit, IPS Antonie, m-a hirotonit preot. Si tot el mi-a 
dat si gradele de protosincel si de arhimandrit. Toate au mers cumva 
inafara de mine, cu mine. Deci eu am mers pe linia calugariei, in sensul
ca nu mi-am dorit nimic altceva decat sa fiu un calugar cat mai bun. 
Dumnezeu a vrut mai mult si de aceea si oamenii s-au angajat la 
implinirea voii lui Dumnezeu. Eu am vrut ce a vrut Dumnezeu cu mine, 
pentru ca stiam din Evanghelie ca "si perii capului nostru toti sunt 
numarati". Stiam din Filocalie ca atunci "cind vrea Dumnezeu sa se 
implineasca un lucru, toata zidirea ajuta sa se implineasca". Stiam din 
Pateric ca "cea mai mare fapta buna a omului este sa-si uneasca voia sa 
cu voia lui Dumnezeu". Am facut asa si a fost bine de mine, in toate 
imprejurarile. Mi-a dat Dumnezeu darul de a fi multumit cu ceea ce mi-a 
dat El, in orice imprejurare. 

 

Hotararea pentru calugarie mi-a venit in felul urmator: Era in 
Duminica a doua a Postului Mare din 1953. Ma gaseam in biserica, la 
Utrenie. Tocmai se citea icosul Sfantului Grigorie Palama. Mie mi-a 
venit atunci in minte ideea ca Biserica pretuieste, mai presus de orice,
stilul de viata monahala. Mi-am dat atunci seama ca eu nu am nici o 
piedica pentru a realiza, pentru a trai acest stil de viata si m-am 
hotarat sa pornesc pe calea calugariei. Odata cu acest gand mi s-a 
umplut inima de o negraita bucurie care m-a urmarit mai multa vreme. Am 
pornit deci la implinirea celor de trebuinta pentru a ma putea incadra 
intr-o manastire. Preferam Sambata. 

Mitropolitul Nicolae Balan, dupa cum mi-a spus el insusi, astepta
aceasta hotarare asa ca totul a mers repede si cu succes. La 1 aprilie 
1953, in miercurea saptaminii celei mari, m-am prezentat la manastire, 
unde ma gasesc si acum, dupa 48 de ani. In acelasi an am fost tuns in 
monahism de catre Mitropolitul Nicolae, in ziua de 15 august, la hramul 
manastirii. 

 

Eu mai si glumesc cateodata ca m-am asezat la manastire odata cu 
pacalelile, ca m-am dus la manastire la 1 aprilie. Acuma nu stiu, cred 
ca o fost o pacaleala cam lunga, ca o trecut de atunci 48 de ani, daca o
fost o pacaleala... Pacaleala, daca-i pacaleala, o tinut 48 de ani pina
acuma si sa vedem cat va mai tine. Ca oamenii cind le spun cati ani am 
ei spun "multi inainte!", si eu zic: "multi is in urma!". 

 

Cind m-am dus eu la manastire prima data, inainte de a ma aseza 
la manastire, la un singur lucru m-am gandit: sa-mi ajute Dumnezeu sa Ii
slujesc Lui in conditiile in care ma gasesc la manastire. Totusi la 
inceput mi-au venit si niste ganduri, un fel de nedumeriri, un fel de 
intrebari, ca oare cum voi putea eu sa-i ajut pe oameni prin rugaciune. 
Cum voi putea sa-i ajut eu pe oameni la manastire? Si am avut atunci un 
duhovnic, Dumnezeu sa-l odihneasca, Parintele Serafim Popescu, si a zis 
catre mine asa: "Mai frate, nu te gandi tu cum sa-i ajuti pe oameni. Ci 
pregateste-te in asa fel ca sa-i ajute Dumnezeu prin fratia ta". Si 
mi-am dat seama ca a avut dreptate. 

 

Cind mi-am inceput eu viata la Manastire la Sambata parintele meu
duhovnic mi-a spus sa ma pregatesc in asa fel ca sa lucreze Dumnezeu cu
mine. Nici el, nici eu n-am stiut atunci cum va lucra Dumnezeu in mine.
Am incercat sa-mi implinesc datoria si am simtit ca Dumnezeu lucreaza 
cu mine. Am ajuns la imprejurari de viata in care mi-am dat seama ca eu 
si nu altcineva eram cel mai potrivit om cu care a lucrat Dumnezeu 
atunci. 

 

M-am spovedit in viata mea de pina acum la mai multi duhovnici. 
Majoritatea dintre duhovnicii mei s-au multumit doar sa asculte 
spovedania facuta de mine si sa-mi dea indrumari generale. Cativa insa 
m-au folosit in chip real. 

Un duhovnic, care mi s-a impus prin seriozitatea cu care punea 
problemele si pe care l-am intilnit inca in vremea cind eram elev la 
liceu, a fost Parintele Justinian Dalea, pe atunci duhovnicul manastirii
de maici Timiseni, din Banat. Alt duhovnic care mi-a ramas in atentie, 
de data aceasta de o factura cu totul noua, serafica, cu o largime de 
intelegere a neputintei omenesti si cu o pogorare care aduce aminte de 
Sfantul Ioan Hrisostom, un duhovnic de inima, adica un duhovnic in care 
inima primeaza, a fost Parintele Serafim Popescu, care m-a chivernisit 
si pe care l-am mentinut pina la sfarsitul vietii lui. 

La putina vreme dupa ce am intrat in manastire, venindu-mi gandul
ca in aceasta noua situatie as avea mai putine posibilitati si mijloace
de a fi de folos oamenilor, desi in realitate aveam mai multe 
posibilitati dar nu le cunosteam, spunindu-i Parintelui Serafim acest 
gand si aratindu-i nedumerirea mea, Prea Cuviosia Sa mi-a spus simplu: 
"Nu te mai gandi la aceasta, pentru ca nu noi hotaram folosul pe care-l 
aducem oamenilor, ci Dumnezeu lucreaza prin noi, spre folosul altora. 
Fratia ta pregateste-te in asa fel ca Dumnezeu sa poata lucra cu fratia 
ta acolo unde vrea El si unde stie El ca trebuie sa fii de folos". A 
fost un sfat pe care l-am verificat ca foarte bun si de care ma voi tine
toata viata. Cu un alt prilej, tot intr-o situatie de nedumerire, mi-a 
spus Parintele Serafim: "Oriunde simti ca se cinsteste Hristos, sa te 
duci ca nu gresesti". Mai tarziu, cu ocazia unei spovedanii la Parintele
Cleopa, acesta mi-a atras atentia, prin prima intrebare ce mi-a pus-o, 
asupra importantei pe care o are pazirea mintii. 

 

In 1965 m-am dus la Parintele Arsenie Boca cu un student de la 
Teologie care se pregatea pentru preotie. A zis Parintele catre el - eu 
eram numai diacon - : "Ma, o sa ajungi preot, sa ai intelegere fata de 
neputinta omeneasca". Cred ca Parintele i-a spus lui ca sa aud eu. Nu va
puteti inchipui de cate ori m-am gandit eu la cuvantele acestea: sa ai 
intelegere fata de neputinta omeneasca. 

Poate ca eu nu am ajuns la intelegere cata ar trebui sa am, dar 
cuvantele acestea mi s-au implintat in minte si le am in vedere: sa ai 
intelegere fata de neputinta omeneasca. Pentru ca oamenii nu pot mai 
mult decat fac. Asta inseamna sa ne fie mila de oameni ca nu pot mai 
mult, ca daca ar putea mai mult ar fi si mai fericiti si ar fi mintuiti 
si ar fi mai bine de ei. 

 

Sa-mi dea Dumnezeu lumina in suflet ca sa pot pricepe ce trebuie 
sa fac cu oamenii care vin sa fie si ei luminati in lumina pe care o da 
Dumnezeu celor pe care i-a pus Dumnezeu sa lumineze oamenii. 

 

Parinte, tot timpul chipul sfantiei voastre este plin de veselie, bucurie si seninatate. Cum reusiti, daca nu e un secret? 

Draga, secrete dintr-astea nu-i voie sa aiba omul. Daca poate sa 
stie el cum ii vine veselia trebuie s-o spuna si la altii. Ceea ce stiu 
eu despre mine este ca as putea zice ca am venit cu o fire deschisa in 
lumea aceasta. Totdeauna am fost receptiv fata de lucrurile datatoare de
bucurie. 

Eu daca am citit Evanghelia totdeauna m-am oprit la lucrurile 
acelea care is datatoare de bucurie si de nadejde si totdeauna am cam 
ocolit gandurile care aduc aminte de minia lui Dumnezeu, de pedeapsa lui
Dumnezeu, de diavol, de lucruri dintr-acestea care sunt reale. Dar imi 
place sa stiu mai mult de bunatatea lui Dumnezeu, de mila lui Dumnezeu, 
ca "Dumnezeu este bun si iubitor de oameni", ca Dumnezeu este Tatal 
nostru, mai bun decat parintii cei pamintesti, ca ne iubeste, ca e 
iubire, ca ne cuprinde in Sine. 

Nu stiu sa fi facut ceva anume pentru a avea o fire deschisa. 

 

Hai sa va zic o vorba pe care-o zis-o un profesor de la Teologie 
in legatura cu un Parinte Episcop vicar, Teodor Scorobet. Eram in curtea
Facultatii de Teologie din Sibiu si o venit vorba de P.S. Teodor, de 
care mie mi-a placut foarte mult, un om echilibrat, un om fara 
pretentii. Si-am zis: Oare prin ce osteneala a ajuns Prea Sfantitul 
Scorobet asa de bun si asa de cumsecade? Si un profesor, Parintele 
Dumitru Calugar a zis: "Prin osteneala lui Dumnezeu, ca asa l-o lasat 
Dumnezeu!". Poate ceva asemanator se poate spune si despre bucuria cata o
am eu, ca poate m-o lasat Dumnezeu cu aceasta predispozitie spre 
bucurie si spre veselie, ca sa se implineasca cuvantul: "Bucurati-va si 
va veseliti ca plata voastra multa este in ceruri". 

 

Totdeauna mi-a placut sa ma stiu, sa ma prezint, sa ma simt, sa 
ma angajez spre bucuria altora. Vreau sa fiu lucrator de bucurie. 

 

Pina de curind, daca m-ar fi intrebat cineva care este cea mai 
mare bucurie a vietii mele, n-as fi putut raspunde la aceasta intrebare.
Si e firesc sa fie asa, devreme ce viata mea a fost urzita pe bucurii 
si intretesuta cu bucurii. Viata mea, in principal, a fost un sir de 
bucurii. 

Am avut bucurii din credinta in Dumnezeu si din tot ce tine de 
practicarea credintei. Am avut bucurii din succese. Am avut bucurii din 
realizari. Am avut bucurii din relatiile cu oamenii, cu cei din familia 
in care am venit pe lume si in mijlocul carora mi-am trait anii 
copilariei. Am avut bucurii din relatiile cu rudele, cu prietenii, de 
care n-am dus lipsa, cu colegii, cu oamenii binevoitori cati au fost in 
jurul meu. 

Am avut bucurii din multe din cartile citite de mine sau pe care 
le-au citit pentru mine cei din jurul meu. Am avut, deci, bucurii peste 
bucurii. Si intr-o astfel de situatie este greu sa alegi o bucurie anume
si sa spui despre ea: aceasta este cea mai mare bucurie a vietii mele. 
Si cu toate acestea, iata ca a venit vremea sa pot spune, abia in al 
saptezeci si doilea an al vietii mele, ca cea mai mare bucurie a vietii 
mele este aparitia cartii de poezii a Maicii Teodosia - Zorica Latcu. 
Constiinta mea imi spune ca cea mai mare bucurie a vietii mele nu-i vreo
bucurie din vre-un succes personal, nici din vreo realizare, fie ea cat
de importanta, ci cea mai mare bucurie a vietii mele mi-o da "cartea cu
bucurii", "cartea cu poezii minunate si inminunatoare", scrise de 
Zorica Latcu Teodosia. 

 

Mai zilele trecute m-a intrebat cineva: "Parinte, cum explicati 
faptul ca dumneavoastra sunteti asa de optimist si cum se explica faptul
ca atata seninatate izvoraste din cartile dumneavoastra?". Si am 
raspuns: Asta se intimpla pentru ca eu cred! Cred in Evanghelie, cred in
ceea ce a spus Mintuitorul, cred ca El ne cheama, cred ca ne ajuta, 
cred ca este "Bun si iubitor de oameni", ca este "Milostiv si iubitor de
oameni", ca al Lui este "a ne milui si a ne mintui", cred ca Dumnezeul 
nostru este "Dumnezeul milei si-al indurarilor si-al iubirii de oameni".

 

In general, intelectul se angajeaza mai usor decat simtirea; 
depinde si de structura omului. Imi spunea Parintele Serafim Popescu: 
"Mai, la tine nu s-a facut acordul intre minte si inima". Eu sunt un tip
mai rational, mai mental. Din acest motiv doresc, fiindca nu am, sa am o
sensibilitate mai mare. Ma bucur de cei care au o sensibilitate mai 
mare. 

 

Ziceam ca daca s-ar putea face un om din doi, mie mi-ar conveni 
foarte mult un om cu mintea Parintelui Arsenie si cu inima Parintelui 
Serafim. 

 

Lui Dumnezeu sa-I slujesti cu structura ta si cu firea ta, nu 
trebuie sa te formalizezi. Din Pateric aflam despre doi parinti cu totul
deosebiti ca structura si anume: Avva Arsenie, care era un tip 
introvertit si distant (poate de aceea era distant fiindca era mai mult 
cu gandul la Dumnezeu), ii respingea pe oameni, se retragea. Si celalat,
Sfantul Moise Arapul, despre care in Filocalie Parintele Ioan Casian 
spune ca a fost cel mai iscusit dintre parintii pe care i-a intilnit in 
pustia sketica. Spune ca Sfantul Moise, "cel dintre tilhari", care a 
devenit sfant dupa ce mai intai a fost el insusi tilhar, a fost cel mai 
iscusit dintre parinti. Si acesta era un om foarte comunicativ. Se punea
problema: care este mai bine primit in fata lui Dumnezeu, cel 
comunicativ sau cel distant? Si s-a aratat intr-o vedenie unui parinte 
doua corabii care mergeau pe ru; una era cu Avva Arsenie, si Duhul Sfant
era asupra lui, iar cealalta era cu Sfantul Moise Arapul si ingerii il 
hraneau cu faguri de miere. Deci amindoi erau primiti la Dumnezeu, 
fiecare in felul lui lucrind. Si ne pare foarte bine de treaba asta, 
fiindca mie, care sunt mai deschis, mai comunicativ, mi-ar trebui foarte
mult sa ma obisnuiesc sa fiu departe, sa fiu rezervat, sa fiu distant, 
sa ma izolez. Eu nu sunt un tip care sa ma izolez si nici nu e necesar 
lucrul acesta, ca daca as crede lucrul acesta as face tot posibilul sa 
fiu asa. 

Cind m-am facut eu calugar aveam un prieten cu care am fost 
coleg, ca studenti la Teologie, si care mi-a scris la manastire dupa ce 
el ajunsese preot: "Iti doresc sa nu fii nici prea mult, nici prea 
curind, un calugar tip". N-as putea zice ca m-am gandit la aceasta sau 
ca as fi fost preocupat de asa ceva, caci m-am gandit ca omul se 
mintuieste in firea sa reala si nu trebuie sa-si faca alta fire ca sa-l 
primeasca Dumnezeu. 

 

Eu sunt un om care iubeste cultura. Pe mine doua lucruri m-au 
ajutat in viata: credinta in Dumnezeu si cultura, si pe amindoua le 
recomand. 

 

Sunt destul de ravnitor pentru agonisirea unei culturi atat 
duhovnicesti, cat si generale. Pentru nevoile ceasului de fata, am 
invatat si unele limbi straine care mie, ca nevazator, imi sunt necesare
pentru ca prin mijlocirea lor am acces la cartile pe care strainii la 
tiparesc pentru nevazatori. Pe linga aceasta, pot fi de folos 
trecatorilor straini care viziteaza manastirea noastra si care sunt 
bucurosi sa poata comunica cu noi. 

Fac ce-mi este propriu si am convingerea ca nu ma va osindi 
Dumnezeu ca am lucrat cu puterile pe care El mi le-a daruit. Cind voi 
putea face mai mult, mai mult voi face. Deocamdata sunt in situatia 
celui care, desi calugar, isi lucra tarina si din ce agonisea dadea 
milostenie. Unora li se parea ca acest mod de lucrare nu se potriveste 
cu vietuirea cea mai presus de lume si i-au interzis acest mod de 
lucrare. El a spus: "Daca nu mi se da voie sa fac ceea ce pot face, 
altceva nu pot face" (Pateric). Asa sunt si eu. Veni-va oare vremea sa 
las toate si sa urmez Domnului Hristos? Sau poate voi urma Domnului 
totdeauna cu toate ale mele, iar realizarile pe care le voi avea in 
aceasta situatie le voi oferi Domnului, zicind: "Ale Tale dintru ale 
Tale", iar cei ce se vor bucura de ele poate vor zice in rugaciunea 
catre Dumnezeu: "Pe Tine Te laudam, pe Tine Te binecuvantam, Tie iti 
multumim, Doamne, si ne rugam Tie, Dumnezeului nostru". Fie voia 
Domnului! 

Adeseori sunt la indemina vizitatorilor care vin la noi, 
prezentind istoricul manastirii si dind explicatii si lamuriri. Cind 
sunt solicitat stau de vorba cu unii dintre credinciosii care doresc 
cuvant de folos. Odata cu aceasta ma ocup si de diferite studii in 
vederea progresului meu sufletesc si in vederea pregatirii pentru 
predica. 

Nu am un program bine precizat, pentru ca in conditiile noastre 
asa ceva nici nu se poate realiza. Deseori este cazul sa zicem ca un 
parinte din Pateric: "Cu Hristos merg sa lucrez in cutare loc". Se ivesc
si slujbe neprogramate, cum ar fi Sfantul Maslu. 

 

Lucrurile esentiale nu le-am invatat la Teologie (la facultate), ci la manastire, din Pateric si din Filocalie. 

 

Filocalia este cartea mea preferata. 

 

Eu am o vorba si le spun celor de la manastire ca fiecare dintre 
noi ar trebui sa gandim asa: daca in aceasta manastire numai unul ar 
putea sa fie bun, acela vrea sa fiu eu. 

 

Unii, dupa ce ma intorc la manastire, zic: "Parinte, v-am simtit 
lipsa!". Si eu zic ca imi pare bine ca mi-ati simtit lipsa, asta 
inseamna ca imi simtiti si prezenta. 

 

Pe mine unii ma socotesc "duhovnic mare" si asa ma socotesc cei 
care ma asculta si urmeaza sfatul meu. Altii ma socotesc "duhovnic mic" 
si asa ma socotesc cei care nu ma asculta. Iar altii ma socotesc "de 
nimic" si asa se raporteaza la mine aceia care ma desconsidera. Si sunt 
si din acestia destui. Norocul meu este ca eu le iau pe toate cum vin si
nu ma opresc prea mult nici la cei ce ma socotesc "mare", nici la cei 
ce ma socotesc "mic" si nici la cei ce ma socotesc "de nimic". M-am 
convins de multa vreme ca cei care te lauda nu adauga nimic la ceea ce 
esti, dupa cum nici cei care te defaima nu-ti iau nimic din ceea ce ai. 
Toti suntem oameni si toti putem si sa gresim in aprecierile noastre. 

M-a impresionat faptul ca un fost detinut politic, cind a inceput
sa vorbeasca intr-o adunare festiva, inainte de toate, a zis cu glas 
tare: "Doamne ajuta-ma sa nu gresesc". Gresim noi insine si gresesc si 
altii in ceea ce ne priveste pe noi. Lucrul de capetenie este sa ni se 
faca "ocara, ca cinstea; lipsa, ca indestularea; paguba, ca si castigul 
si strainii, ca rudele dupa trup". Daca ajungem la masura aceasta am 
ajuns la nepatimire si suntem fericiti. 

 

Un parinte de la noi de la manastire zicea: "Sa stii ca tie nu-ti
da Dumnezeu nici o plata, ca tie iti place aici la manastire!". Pai imi
si place. E drept ca-mi place. Dar nu stau pe plata, daca e vorba. 

 

Vin la mine unii oameni dupa cuvant de folos. De la o vreme 
incoace, stiti ce cuvant de folos le spun? "Sa ne iubim unii pe altii ca
intr-un gand sa marturisim." E un cuvant de la Sfanta Liturghie. Sau le
mai spun: "Dupa aceasta vor cunoaste oamenii ca sunteti ucenicii mei, 
daca veti avea iubire unii catre altii". 

 

Am si eu un cuvant care zic ca e bine sa-l tina minte si altii: 
Intai e datoria si apoi vine bucuria. Deci intai ne facem datoria si 
dupa datorie vine bucuria. 

 

De multe ori le spun oamenilor care au un nume deosebit: Sa-ti 
fie viata cum ti-i numele! De exemplu, daca spune cineva ca il cheama 
Modest, ii zic: Sa-ti fie viata cum ti-e numele! 

 

De cind am inceput sa predic totdeauna m-am adresat oamenilor cu 
"voi". Si zice tata catre mine: "Mai, tu le zici la oameni "voi" cind 
spui povestea la biserica". (Povestea inseamna predica. Dar de ce ii 
spunea el "povestea"? Pentru ca la inmormntare se spune predica si tot 
atunci se spune si "povestea omului"; si atuncea tata zicea ca-i 
"poveste" si ce spune preotul la biserica). Pai, zic: Cum sa zic? Pai, 
"Dumnevoatra"! Ca doar acolo-s oameni mai batrini ca tine... Si-i zic: 
Bine, bine tata, la slujba cum zicem: "Harul Domnului nostru Iisus 
Hristos sa vina peste dumneavoastra peste toti"? Sau: "Binecuvantarea 
Domnului sa vina peste dumneavoastra peste toti"? 

Saracu' tata. L-am invins, dar sa stiti ca nu l-am convins. 

 

Sa va spun ceva frumos: e acolo linga noi la manastire un doctor 
cu care ma am eu foarte bine, si el totdeauna imi spune: "Domn' parinte,
domn' parinte". I-am spus: "Nu-mi mai zice domn' parinte, zi-mi 
"parinte", ca daca zici asa, zici si domn' si toate le zici". Dar el tot
asa o tinea. Atunci ii spun copilului sau: "Ia zi catre taticu-tau sa 
nu mai zica domn' parinte, sa-mi zica numai parinte". Si copilul mi-a 
raspuns ceva care mi-a placut foarte mult si am zis ca mai invat si eu 
de la copii: "Asta as putea face daca eu as fi tatal lui". Adica trebuie
sa ne mai cunoastem si pozitia. 

 

M-am intilnit o data la manastire cu Vadim Tudor. O venit sa-mi 
dea o carte, i-am dat si eu una de Zorica Latcu, si zice el: "Eu v-am 
vazut pe dumneavoastra de mai multe ori - deci el o mai fost la 
manastire, cu mine n-o vorbit - iar dumneavoastra nu m-ati vazut pentru 
ca Dumnezeu e nedrept". Cred ca o vrut sa spuna ca Dumnezeu la unii le-o
dat vedere iar la altii nu le-o dat, si deci e nedrept ca nu le-o dat 
si la ceilalti care n-au vedere. Si-am zis: "Poate Dumnezeul lui Vadim 
Tudor, dar al meu ii perfect!" 

 

Eram, mai anul trecut sunt 20 de ani, in fata unui magazin din 
Fagaras. Si un parinte cu care eram, Parintele Paisie, a intrat sa-si 
cumpere ceva din magazin si pe mine m-a lasat afara. Eu acuma, ca sa nu 
stau implintat intr-un loc, mergeam asa pe vreo cativa metri inainte si 
inapoi. Si numa’ aud pe un copil strigand: Uite mortu'! Uite mortu'! 
Si-aud o femeie, o femeie cu glas batrinesc - poate o fi fost bunica lui
- care zice: "Unde vezi mai mortu'!? Unde vezi mortu'!?" Si copilul m-a
aratat pe mine. Si femeia atunci l-a corectat, si i-a zis: "Ma, ala 
nu-i mortu’, ala-i popa!". Ce ma gandesc eu ca s-a intimplat. Pe copil 
l-o fi dus la vreo inmormintare si i-or fi zis ca-l duce la mort. Si 
atuncea, cind l-o vazut acolo pe preot o gandit ca ala-i mortu'... 

 

Eu am 72 de ani impliniti si inca nici o zi din viata mea n-am 
trait-o fara sa intilnesc pe cineva, fara sa intilnesc un om. Si nu-mi 
pare rau. Nu-mi pare rau pentru ca prin oameni crestem. 

 

Parintele Arsenie cind mi-a dat mie in atentie rugaciunea lui 
Iisus, nu mi-a spus sa ma interesez undeva de vreo carte despre 
rugaciune, nu mi-a spus sa iau legatura cu cineva care ar putea sa ma 
indrume. Poate ca Parintele si-a dat seama ca n-as gasi un indrumator, 
si sa stiti ca nici n-am gasit. N-am gasit nici cind n-am cautat, si nu 
pentru ca n-am cautat. Se putea intimpla sa gasesc pe cineva fara sa-l 
caut, daca-i vorba. N-am gasit nici cind am cautat si nici eu nu pot fi 
un indrumator bun in privinta aceasta. 

 

Acuma sa stiti ca nu sunt un rugator din acela care e coplesit de
rugaciune in asa fel incat sa-mi vina numai ganduri extraordinare in 
rugaciune, imi mai vin si ganduri obisnuite. Dar nu-mi pare rau 
niciodata daca imi vine in gand un binefacator. Il pun inaintea lui 
Dumnezeu in atmosfera de rugaciune si zic: Doamne, ajuta-l pe cutare, ca
uite m-a ajutat si el pe mine, sau imi vine in minte o poezie frumoasa,
o spun si cind ma rog, si zic: asa-i Doamne ca-i fain? Asta inseamna 
mbunatatire de viata, sa ajungi la niste ganduri care sa le poti 
prezenta si sa le poti invalui in rugaciune. 

 

Are un cuvant Sfantul Isaac Sirul in volumul X din Filocalie, 
cuvantul 72, de care m-au luat frigurile cind l-am citit prima data. Si 
asa mi-a placut, si asa m-a impresionat! In acest cuvant spune el ca 
"Dragostea de Dumnezeu - care-i fericirea sufletului - este vinul care 
veseleste inima omului". 

 

Nu stiu, parca pe mine m-a stingherit totdeauna cind am auzit ca 
Dumnezeu Se si minie. Parca as vrea sa fie un Dumnezeu care nu Se minie.
Ca Dumnezeu pedepseste, ca Dumnezeu trazneste. Totdeauna cind am auzit 
asa ceva, parca Dumnezeul meu e altfel. Totdeauna am avut o aderenta la 
lucrurile acestea pozitive. Sfantul Apostol Pavel are un cuvant care asa
de mult imi place. Zice ca "daca Dumnezeu L-a dat pe Fiul Sau pentru 
noi, oare nu ne va da toate impreuna cu El?" (Romani 8, 32). E 
extraordinar! 

 

Personal cred ca Dumnezeu va mintui mult mai multi oameni decat credem noi ca se mintuiesc. 

 

Ce fain ar fi in lumea aceasta daca ar fi multi oameni care sa se
lupte impotriva faradelegii spunindu-i raului rau si sa nu aiba ezitari
sa atraga atentia atunci cind ceva trebuie indreptat! 

 

De doua lucruri nu-mi pare rau din viata mea: daca am facut un 
bine si daca am dormit. De ce? Poate pare curios. Pai cineva care doarme
si ii odihnit apai ala are elan de munca si munceste intr-o ora mai 
mult decat in trei ore de neodihnit. 

 

Uneori ma gandesc ca daca ar fi sa am posibilitatea sa ma 
intilnesc cu Domnul Hristos fata catre fata si sa am siguranta ca este 
chiar El Acela, n-as avea sa-I spun altceva decat ceea ce ii spun in 
rugaciune, cind zic: "Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, 
miluieste-ma pe mine, pacatosul". Si daca totusi L-as ruga si ceva 
special pentru mine, L-as ruga sa-mi dea mai multa putere sa fac voia 
Lui si sa-I slujesc cu gand de preamarire. 

 

Uite, eu acuma sunt batrin, am 72 de ani, si la 72 de ani nu ma simt mai aproape de moarte decat la 20 de ani. 

 

Eu tare mi-as dori - si sunt sigur ca o sa se intimple in 
vesnicie - sa ma intilnesc cu trei sfanti: Iosif din Arimateea, Sfantul 
Evanghelist Luca si Sfantul Ioan Gura de Aur. Astia trei parca mi-s cei 
mai apropiati! 

 

Cateodata ma gandeam ca oare n-o sa mi se intimple ceva? Ca n-o sa mor de bucurie, de cata bucurie aveam din rugaciune? 

 

Eu, daca mor, vreau sa mor de bucurie! 

 

Mai zic eu cateodata asa: atunci cind o sa trec eu prin "vamile 
vazduhului" o sa se duca dracii de- or mai intra si altii pe linga mine.
Nu pentru ca sunt eu un om asa de exceptional. Da’ nu-mi pot inchipui 
sa-L port pe Domnul Hristos in suflet si sa poata sa faca dracii ceva 
asupra mea. 

 

Sa stiti ca eu cred din toate puterile mele ca o sa ma duc in 
rai! Nu pentru ca fac niste fapte bune, ca fac niste lucruri 
extraordinare. Nu. Ci pentru ca eu stiu cum ii Dumnezeu. Si daca 
Dumnezeu ii Tatal nostru si daca Dumnezeu ii ca tatal fiului risipitor 
si mai bun decat tatal fiului risipitor, pai nu se poate sa te respinga 
Dumnezeu daca vrei sa fi cu El, daca e Tata. Nu se poate! Si eu am 
constiinta asta. Si de-aceea nici nu mi-e frica. Doamne ajuta. Sunt 
sigur ca o sa cad direct in bratele lui Dumnezeu! 

 

Pomeniti-ma va rog si pe mine, sa fiu macar cum gandesc oamenii ca sunt. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu