Sfinte Ierarhe Nectarie, roagă-te lui Hristos Dumnezeu pentru noi.

Sfinte Ierarhe Nectarie, roagă-te lui Hristos Dumnezeu pentru noi.
"Înainte de a-ţi trimite crucea pe care o duci, Dumnezeu a privit-o cu ochii Săi cei preafrumoşi, a examinat-o cu raţiunea Sa dumnezeiască, a verificat-o cu dreptatea Sa neajunsă, a încălzit-o în inima Sa cea plină de iubire, a cântărit-o în mâinile Sale pline de afecţiune, ca nu cumva să fie mai grea decât poţi duce. Şi după ce a măsurat curajul tău, a binecuvântat-o şi ţi-a pus-o pe umeri. Deci o poţi duce. Ţine-o bine, şi urcă de pe Golgota spre Înviere!"

sâmbătă, 5 ianuarie 2013


Tinerii în Biserică

Haina Botezului şi hainele de lux

Atunci când cineva este botezat în Biserica Ortodoxă cei prezenţi împreună cu preotul cântă următorul imn: „Câţi în Hristos v-aţi botezat în Hristos v-aţi şi îmbrăcat. Aliluia!”. Este versetul 27 din capitolul 3 al Epistolei către Galateni a Sfântului Apostol Pavel.
Dimineaţă am întreabat-o pe soţia mea ce crede că înseamnă acest verset iar ea m-a răspuns că este o exprimare metaforica. Şi eu credeam acelaşi lucru şi poate multă lume are impresia că Sfinţii Părinţi sau Biserica se joacă cu cuvintele, realizând slujbe cât mai frumoase din punct de vedere liric şi muzical. Nu, a ne îmbrăca în Hristos nu este o metaforă ci un fapt real.
Dar cum oare să te îmbraci în Hristos?
E greu pentru noi, cei din lume, să înţelegem acest lucru, dar totuşi auzim spunându-se:
„Cutare se îmbracă numai în Armani” sau “Domnul senator se îmbracă deobicei în Versace”. Păi e cam acelaşi lucru: dacă înţelegem ce înseamnă să te îmbraci în Armani înseamnă că ne este simplu să deducem ce înseamnă să te îmbraci în Hristos.
„Armani” este un mare brand de haine de lux, vestit în toată lumea. Numele provine de la fondatorul companiei, Giorgio Armani, un designer vestimentar italian, fost medic şi pasionat de fotografie. Vestimentaţia creată de el este foarte scumpă şi se adresează deobicei oamenilor cu mulţi bani, vedetelor, directorilor de mari companii, sportivilor, politicienilor şi celor din “înalta” societate.
Astăzi este o mândrie să te îmbraci în Armani pentru că nu porţi doar un simplu set de haine ci te îmbraci cu un „mod de viaţă”, cel al oamenilor bogaţi. Porţi Armani ca să te poziţionezi din start în ochii tuturor pe un alt nivel, să araţi că nu eşti din rândul celor mulţi, ci eşti special şi vrei să fii tratat ca atare.
Te îmbraci în Armani ca să câştigi încrederea grupului în care vrei să intri, că să fii recunoscut cu unul de al lor. Porţi hainele lor pentru a arăta că vrei să devii ca ei, deşi încă nu eşti asemenea lor. Armani a reuşit de-alungul anilor să devină un stil de viaţă, poate şi din acest motiv au început să producă şi mobilă şi accesorii pentru casă, pentru a intra şi mai mult în intimitatea oamenilor, în felul lor de a-şi petrece viaţa.
Când porţi haine Armani porţi de fapt tot fastul şi aura mirifică a brandului, şi vrei ca oamenii de lângă tine să-ţi atribuie şi ţie ca persoană ceea ce brandul a acumulat în toată istoria sa. Îţi lipeşti sufletul aşa de mult de aceste haine încât vrei să fii confundat cu Armani, vrei ca oamenii să asocieze măreţia brandului cu tine şi cu felul tău de a fi.
Hainele de lux şi accesoriile (maşina, telefonul, bijuteriile, etc.) sunt semnale concrete că tu, cel care le porţi pe toate, duci o altă viaţă decât semenii din jur.
Citeam într-un articol pe net că există patru categorii de consumatori de bunuri de lux:
  1. Patricieni - Clienţii bogaţi care sunt dispuşi să plătească foarte mult pentru produse de lux dar care nu au brandul înscripţionat pe ele, arătând că ei nu au nevoie de un statut social, deja prin poziţia lor în societate au obţinut acel statut. Aceşti oameni sunt mai degrabă impulsionaţi să folosească simboluri subtile ale luxului pe care doar „cunoscătorii” le pot recunoaşte şi asocia cu persoane din grupul lor de elită.
  2. Parveniţii - Clienţii bogaţi care nu ştiu să distingă detaliile unui lux subtil, preferând în schimb să poarte haine şi accesorii branduite foarte evident şi care sunt asociate de ceilalţi cu luxul. Prin felul lor de a fi tânjesc după statut social şi se folosesc de produsele de lux „gălăgioase” pentru a se separa de marea masă a oamenilor, vrând să fie confundaţi cu patricienii sau cu alţi parveniţi.
  3. Poseurii – termen franţuzesc care înseamnă „să pretinzi a fi cine nu eşti”. În acest grup de persoane intră cei care-şi doresc foarte mult statutul social pe care-l oferă produsele de lux. Pentru că nu şi le pot permite ei îşi cumpără produse de lux contrafăcute, la un preţ mult mai mic, pentru a emula bogaţia şi pentru a se disocia de statutul lor real din societate.
  4. Proletarii – În acest grup intră persoanele care nu sunt interesate de a trasmite un mesaj prin hainele pe care le poartă şi produsele pe care le consumă. Nu caută să se asocieze cu cei din înalta clasă dar nici nu vor să se disocieze de cei mai săraci, fără a încuraja sau dispreţui luxul.
În acest articol se spunea că după studierea unui număr foarte mare de produse de lux, cercetătorii au aflat că o înscripţionarea mai subtilă a produselor de lux aduce după sine şi un preţ mult mai mare. Cu cât sunt branduite mai ostentativ cu atât sunt mai ieftine. Astfel concluzia ar fi că firmele care posedă branduri de lux cer mult mai mulţi bani pe înscripţionări subtile pentru a-i atrage pe „patricieni” lăsând de înţeles că puţin înseamnă de fapt mai mult.
Aşa stând lucrurile, a te îmbrăca cu Hristos înseamnă a te îmbrăca cu tot ceea ce El este şi face. A te îmbrăca în Hristos înseamnă să te îmbraci cu Dumnezeu. Doar cum oare? Prin Duhul Sfânt.
La fel ca Sfântul Ioan Botezătorul în pântecele mamei sale:
„Căci va fi mare înaintea Domnului; nu va bea vin, nici altă băutură ameţitoare şi încă din pântecele mamei sale se va umple de Duhul Sfânt.” (Luca 1, 15)
“Iar copilul creştea şi se întărea cu duhul. Şi a fost în pustie până în ziua arătării lui către Israel.” (Luca 1, 80)
La fel ca Maica Domnului când a primit vestea cea bună a întrupării:
„ Şi răspunzând, îngerul i-a zis: Duhul Sfânt Se va pogorî peste tine şi puterea Celui Preaînalt te va umbri; pentru aceea şi Sfântul care Se va naşte din tine, Fiul lui Dumnezeu se va chema. ” (Luca 1, 35)
La fel ca bătrânul Simeon care-L aştepta pe Mesia:
„Şi iată era un om în Ierusalim, cu numele Simeon; şi omul acesta era drept şi temător de Dumnezeu, aşteptând mângâierea lui Israel, şi Duhul Sfânt era asupra lui. ” (Luca 2, 25)
La fel ca Iisus în copilărie:
„Iar Copilul creştea şi Se întărea cu duhul, umplându-Se de înţelepciune şi harul lui Dumnezeu era asupra Lui. ” (Luca 2, 40)
A te îmbrăca cu Hristos înseamnă a primi energiile necreate ale lui Dumnezeu în toată fiinţa ta, a primi de fapt pe Tatăl, pe Fiul şi pe Sfântul Duh.
A te îmbrăca cu Hristos înseamnă să te îmbraci cu toată dumnezeirea Sa, cu toate înţelepciunea, blândeţea, smerenia şi iubirea pe care a arătat-o oamenilor. Când te îmbraci cu Hristos te îmbraci cu un alt stil de viaţă, lepădând obiceiurile păcătoase. A te îmbrăca cu Hristos înseamnă să te lepezi de păcat şi să fii gata să suporţi consecinţele acestei alegeri. Astfel purtarea lui Hristos aduce după sine şi purtarea Crucii Lui şi bineînţeles şi gustarea din roadele Învierii.
Aşa cum un brand de lux îi adună pe adepţii săi sub acelaşi logo şi acelaşi statut social, la fel Hristos îi adună pe toţi cei creştinii în El însuşi, uninându-i pe fiecare cu fiecare şi pe toţi cu Dumnezeu.
A te îmbrăca cu Hristos, înseamnă să te îmbraci cu tot ceea ce spune şi face Hristos, deci inseamnă a-ţi asuma şi Evanghelia Sa. Haina Botezului, mult mai scumpă decât toate hainele lumii, dar totuşi oferită în dar, vine cu o mare responsabilitate: „Poruncă nouă dau vouă: Să vă iubiţi unul pe altul. Precum Eu v-am iubit pe voi, aşa şi voi să vă iubiţi unul pe altul. ” (Ioan 13, 34).
A-L purta pe Hristos tot timpul înseamnă de fapt să ascultăm de poruncile Lui.
E foarte interesant cum însemnele produselor de lux au devenit din ce în ce mai finuţe, mai subtile, ba chiar lipsesc uneori, încercând să dea impresia luxului prin calitatea materialelor sau prin felul în care sunt lucrate.
Hristos, haina noastră, nu se afişează ostentativ în fiinţa noastră, pentru a demonstra altora că suntem creştini, ci într-un maxim de smerenie şi subtilitate, prin Duhul Sfânt care să sălăşluieşte în suflet. Creştinii adevăraţi pot fi recunoscuţi de la „o poştă”, de departe poţi simţi Harul care este în ei şi eşti atras cu uşurinţă de blândeţea şi iubirea cu care te-nconjoară. "Cunoscătorii" îşi vor da repede seama şi vor vedea pe Dumnezeu lucrând în viaţa lor. Astfel Hristos începe să fie râvnit şi cerut şi de alţii. Cei slabi vor vrea să se îmbrace în El pentru a-şi acoperi neputinţele trupului şi ale minţii. Cei neîmpliniţi vor căuta în El pace şi împlinire. Cei puternici vor vedea că le lipsesc multe, şi că puterea lor au primit-o în dar chiar de la Creatorul lumii. Cei trupeşti vor veni la El însetaţi de viaţăa veşnică.
Aşa cum şi hainele de firmă se învechesc sau se murdăresc la fel şi haina Botezului se murdăreşte de păcatele noastre, dar Dumnezeu ne-a pus la îndemână înnoirea: Trupul şi Sângele lui Hristos. Sfânta Euharistie reînnoieşte în noi haina botezului, curăţeşte din nou sufletul şi ne dă putere să nu mai greşim.
A ne îmbrăca cu Hristos înseamnă să trăim prin Hristos:
„Precum M-a trimis pe Mine Tatăl cel viu şi Eu viez pentru Tatăl, şi cel ce Mă mănâncă pe Mine va trăi prin Mine. ” (Ioan 6, 57)
Sfântul Apostol Pavel confirmă acest lucru din experienţă:
„M-am răstignit împreună cu Hristos; şi nu eu mai trăiesc, ci Hristos trăieşte în mine. Şi viaţa de acum, în trup, o trăiesc în credinţa în Fiul lui Dumnezeu, Care m-a iubit şi S-a dat pe Sine însuşi pentru mine. ” (Galateni 2, 20)
A ne îmbrăca cu Hristos nu este o metaforă:
„Iisus a răspuns şi i-a zis: Dacă Mă iubeşte cineva, va păzi cuvântul Meu, şi Tatăl Meu îl va iubi, şi vom veni la el şi vom face locaş la el. ” (Ioan 14, 23)
Botezul nu este un simplu ritual ci o primire reală a lui Dumnezeu în fiinţa noastră, şi o comuniune continuă cu El până la sfârşitul lumii, şi dincolo în împărăţia cerurilor, în vecii vecilor. Amin.
(Claudiu)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu