Perioada Triodului - de la hrana trupească la cea duhovnicească
Înainte de marea
sarbatoare a învierii Domnului nostru Iisus Hristos, Biserica a rânduit o
perioadă specifică de pregătire, numită Triod și care constă din 10 săptămâni
de o treptată pocăință.
Începem cu trei
săptămâni premergătoare Postului Paștelui: în prima este dezlegare la orice fel
de mâncare pentru întărirea trupului neputincios ca să poată rezista postului
mai aspru din această perioadă, urmând ca apoi să lăsăm sec de carne, iar
săptămâna urmatoare de brânză.
În a patra săptămână din Triod începe Postul Paștelui, cu primele două zile de ajunare, zile în care
se pun bazele urcușului duhovnicesc spre înviere. Ajunarea se combină cu
rugăciunea. Dacă nu se oficiază Sfânta Liturghie în aceste zile de ajunare,
arătand ca noi nu suntem vrednici de a gusta din cina euharistică, cultul
Bisericii nostre ne-a pregătit un program susținut de pocăință prin citirea
Canonului celui Mare al Sfântului Andrei Criteanul.
Rânduiala mănăstirească și a creștinilor râvnitori este ca în acest post să nu se mănânce cu ulei decât
sâmbăta și duminica și cu prilejul altor sărbători. De asemenea, dezlegările la
pește sunt mai rare, putându-se mânca pește doar de Bunavestire și de Florii.
Cea
mai aspră perioadă a postului este în ultima săptămână, cea
premergătoare Sfintei învieri,
cunoscută și sub numele de Săptămâna Mare sau Săptămâna Patimilor. În
acea
săptămână, vineri îl vom vedea pe Hristos răstignit pe cruce dându-și
viața pentru
păcatele omenirii. De aceea este din nou zi de ajunare și nu se face
Sfânta
Liturghie, pentru că cei care nu mănâncă nimic, nu pot nici să consume
Sfânta împărtășanie. Postul este total acum, rugăciunea mai intensă, iar
pocăința cât
se poate de susținută pentru ca în ziua morții Domnului, noi, cei cu sufletul
omorât de păcate, ne rugăm la Dumnezeu ca să nu cădem în aceleași ispite ca
vameșii și fariseii din vremea Mântuitorului și să nu-L mai răstignim pentru a
doua oară pe Hristos prin păcatele ce îsi găsesc mereu gazda buna în sufletele
noastre.
Cât
timp Iisus este în
groapă și se pregăteste de înviere, ne pregătim și noi să murim
păcatului ca să înviem împreuna cu El în noapte de Paști, și să-i
rămânem slujitori vrednici
tot timpul anului, luminați de harul învierii, care poate șterge orice
urmă de
păcat din noi, dacă-l primim cu inima bună și cu gând la împărăția lui
Dumnezeu.
Am
mers pe drumul
Triodului, raportându-ne mai mult la mâncare, știind că a mânca este o
necesitate biologică a omului, deci, cel mai simplu act al ființei
noastre. În
prima săptămână mâncăm de toate, dar conștiița ne e încărcată de păcat.
Apoi
urmează restricțiile, iar la finalul Triodului ajungem să mâncăm din ce
în ce
mai puțin și mai sărăcăcios, arătând prin această rânduială, că dorința
de a
păcătui care crește în noi asemenea pântecelui îmbuibat cu hrana,
trebuie să fie tăiată prin post și rugăciune, ajungând la starea omului
desăvârșit,
curățit de orice lucru al răutății. Numai curățați de orice patimă
suntem
chemați la o nouă masă cerească, masa bucuriei pregătită fiilor lui
Dumnezeu,
care nu mai simbolizează acum starea de pacat, ci starea de sfințenie,
bogăția
de slava împărăției Cerești.
Sursa: crestinortodox.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu