Sfinte Ierarhe Nectarie, roagă-te lui Hristos Dumnezeu pentru noi.

Sfinte Ierarhe Nectarie, roagă-te lui Hristos Dumnezeu pentru noi.
"Înainte de a-ţi trimite crucea pe care o duci, Dumnezeu a privit-o cu ochii Săi cei preafrumoşi, a examinat-o cu raţiunea Sa dumnezeiască, a verificat-o cu dreptatea Sa neajunsă, a încălzit-o în inima Sa cea plină de iubire, a cântărit-o în mâinile Sale pline de afecţiune, ca nu cumva să fie mai grea decât poţi duce. Şi după ce a măsurat curajul tău, a binecuvântat-o şi ţi-a pus-o pe umeri. Deci o poţi duce. Ţine-o bine, şi urcă de pe Golgota spre Înviere!"

sâmbătă, 14 iulie 2012


Maica Domnului "Prodromita" de la Manastirea "Prodromu" din Sfantul Munte Athos

ICOANA CARE S-A PICTAT SINGURA

"Oricine reuseste sa ajunga pe Sfantul Munte Athos este protejat de Maica Domnului.Sa te inchini si sa saruti cu evlavie icoana facatoare de minuni a Maicii Domnului care se afla in biserica noastra!"Sunt cuvintele pe care le-a spus parintele Petroniu Tanase, staretul celui mai mare asezamant romanesc athonit -Manastirea "Prodromu", cand am pasit in curtea lacasului.Mi-a daruit o carticica, tiparita in 1906, despre icoana deosebita, numita "Prodromita"(Inainte-Mergatoarea)
Istorisirea minunatei zugraviri si a minunilor ce a savarsit Prea Sfanta Nascatoare de Dumnezeu prin Sfanta Sa Icoana, scrise in cinstea Maicii Domnului de Arhimandritul Antipa Dinescu, superiorul manastirii "Prodromu":

In timpul ridicarii sfantului lacas romanesc pe muntele Athos (1852-1866), parintele staret Nifon era preocupat de "dobandirea unei sfinte icoane a Maicii Domnului, care sa fie spre mangaierea confratimei si a vizitatorilor, totodata protectoare si de grije purtatoare acestei sfinte noi Monastiri".Cu toate ca a vorbit cu multi zugravi de pe Athos, parintele nu a gasit nici un mester intr-atata de icusit incat sa zugraveasca, pe scandura de tei, icoana Maicii Domnului, purtandu-L pe Iisus in partea stanga a bratelor.Parintele impusese niste conditii:in timpul lucrului, pictorul trebuia sa se roage la Maica Domnului, sa citeasca Acatistul sau Paraclisul in toate zilele, sa nu manance nici sa bea inainte de lucru, iar dupa mancare, sa nu mai lucreze, sa se pazeasca in curatenie trupeasca pana la terminare, sa fie marturisit la duhovnic, sa nu se certe sau sa nu se urasca cu nimeni.
In anul 1863, parintele Nifon, insotit de parintele ieromonah Nectarie, veni in Romania.Intr-o buna zi, ajunsera cu cu treaba si prin targul Iesilor.Aici, aflara de un anume Iordache Nicolau, zugrav evlavios.Acesta primi cu bucurie conditiile impuse, dar "se umilea, zicand ca-i tremura mainile de batranete si nu mai poate zugravi asa de bine si de curat ca altadata".Cei doi calugari il incurajara si Iordache se puse pe lucru.
In cateva zile, a terminat de zugravit, cum s-a priceput de bine, vesmintele si celelalte parti ale icoanei, lasand la urma Sfintele Fete, dupa cum este arta zugravirii icoanelor.S-a apucat si de reprezentarea chipurilor Maicii Domnului si al lui Iisus, dar degeaba se straduia, nu reusea sa le zugraveasca bine.Mahnit, lasa lucrul pana a doua zi.Dis de dimineata, se apuca de lucru, dar in loc sa repare, mai rau schimonosea chipurile.Atunci i-a chemat pe cei doi parinti.Acestia, vazand lucrarea, se intristara, crezand  ca nu este voia lui Dumnezeu si a Maicii Domnului ca noul lacas, "Prodromu", sa aiba un dar si o mangaiere duhovniceasca.
Zugravul acoperi icoana cu o panza si se duse la culcare.A doua zi, dupa cateva metanii, intra in camera de lucru.A dezvelit icoana, iar vazand-o, a cazut in genunchi, proslavind pe Maica Domnului;chipurile erau indreptate si bine incuviintate, pline de har dumnezeiesc si de veselie!Peste noapte, se savarsise minunea!
Iata ce a scris, chiar atunci, Iordache Nicolau, in prezenta ucenicilor sai:"Eu, Iordache Nicolau, zugrav din orasul Iasi, am zugravit aceasta Sfanta Icoana a Maicei Domnului, cu insasi mana mea, la care a urmat o minune - dupa ce am ispravit vesmintele, dupa mestesugul zugravirei mele, m-am apucat sa lucrez Fetele Maicei Domnului si a Domnului Iisus Cristos.Privind eu la chipuri, cu totul a iesit din potriva, pentru care foarte mult m-am mahnit, socotind ca mi-am uitat mestesugul.Seara, m-am culcat scarbit, nemancand nimic ziua aceea.A doua zi, dupa ce m-am sculat, am facut trei metanii Maicei Domnului, rugandu-ma sa-mi lumineze mintea, sa pot ispravi Sfanta Ei Icoana.Cand m-am dus sa ma apuc de lucru, am aflat chipurile drese dezavarsit, precum se vede.Vazand aceasta minune, n-am mai adaos a-mi pune condeiul, fara numai am dat lustrul cuviincios, desi cu greseala am facut aceasta, ca sa dau lustru la o asemenea minune".Aceasta este povestea sfintei icoane, scrisa pe 29 iunie 1863; manuscrisul se afla in arhiva Manastirii "Prodromu".
Iordache a trimis un ucenic sa-i instiinteze pe cei doi parinti - Nifon si Nectarie.Vestea zugravirii divine a icoanei s-a raspandit cu iuteala, intreg targul Iesilor adunandu-se la poarta zugravului sa vada minunea.Veni insusi mitropolitul Calinic Miclescu, care, vazand icoana, se inchina pana la pamant in fata ei.

VINDECAREA PARINTELUI INOCHENTIE

Istoria consemneaza multe minuni savarsite de icoana:"Tot felul suferinzi au venit a se inchina in fata Maicii Domnului si a se stropi cu agheasma.S-au tamaduit prin aceasta sfanta icoana bolnavi de friguri, surzi, cu dureri de cap sau de masele, de ochi, de vatamaturi, indraciti cari sufera de boala copiilor si alte multe feluri de boale."
Parintii Nifon si Nectarie plecara din Iasi cu icoana, insotiti de mare alai.Au ajuns la Husi, la Barlad, apoi la Galati.Din Galati, cu vaporul austriac "Loid", se indreptara spre Athos.Ajunsi la schelele Manastirii romanesti "Prodromu", cei doi parinti au trimis veste sa coboare toti preotii, imbracati in vesminte, sa intampine sfanta icoana cu cantari si tamaieri.
In manastire se afla un monah topit de boala, care numai prin faptul ca respira se cunostea ca e viu.Inochentie, caci asa se numea el, s-a trezit la intrarea icoanei in biserica.S-a imbracat si a cerut sa fie insotit pana la icoana; a ingenunchiat si a grait:Maica lui Dumnezeu, de-mi este cu folos sa mai traiesc, insanatoseaza-ma, caci cred ca poti , iar de nu, fie voia Ta, cum voiesti, Stapana mea, si cum ma cunosti, asa fa cu mine".Inochentie s-a intors pe picioare la chilia sa.A cerut camasa curataa sa se schimbe, apoi s-a impartasit.
Icoana maicii Domnului este cinstita in fiecare an, in ziua de 12 iulie cand se face serbare mare, cu priveghi toata noaptea.Rugaciunea pe care o spun preotii este urmatoarea:
"Prea Sfanta Stapana, de Dumnezeu Nascatoare, pururea Fecioara Marie, protectoarea si aparatoarea noastra, cerem a Ta nebiruita aparare.Imparateasa Cerului si a pamantului, ceea ce ai cu dreptate numele de "Prodromita", adica Inainte-Mergatoare, intareste-ne intru lucrarea faptelor bune si ne du de mana intru Imparatia cea Cereasca; povatuieste-ne pe noi, toti drept credinciosii crestini, spre a vedea si vesnic a ne indulci de marirea Fiului Tau si Dumnezeului nostru, ca Binecuvantata si Prea Proslavita esti, in vecii vecilor,Amin".(Sursa:Formula AS - Anul XIV, nr. 629, august 2004, autor:CLAUDIU IONESCU)

Icoana Maicii Domnului Prodromiţa este o icoană făcătoare de minuni „nefăcută de mână omenească”, zestrea cea mai de preţ a Schitului Ioan Botezătorul Prodromu de la Sfântul Munte Athos din Grecia) şi binecuvântarea Maicii Domnului. Pomenirea acestei Sfinte Icoane a Maicii Domnului se face în ziua de 12 iulie.

Istoricul icoanei
În anul 1863, în timpul lucrărilor de ridicare ale schitului Prodromul, ieroschimonahul Nifon căuta un iconar care să zugrăvească pe lemn de tei o icoană a Maicii Domnului care să fie pictată potrivit rânduielilor bisericeşti: citirea zilnică a Acatistului Maicii Domnului, post negru cu o singură masă pe zi la sfârşitul lucrului, înfrânarea de la mânie, mândrie şi păcate trupeşti, precum şi celelalte rânduieli. Cuvioşii Nifon şi Nectarie l-au găsit pe iconarul Iordache Nicolau, om evlavios şi cu frica lui Dumnezeu, care s-a încumetat să picteze icoana şi s-a apucat imediat de lucru la mănăstirea Bucium din Iaşi. Deşi era un pictor priceput, se poticneşte inexplicabil la zugrăvirea Sfintele Feţe ale Fecioarei Maria şi a Pruncului Iisus din braţele ei. Speriat si mâhnit că poate şi-a uitat meşteşugul sau o voinţă mai puternica se opune, acoperă icoana, încuie atelierul si amână totul pentru a doua zi. In dimineaţa următoare, rămâne uimit că icoana era desăvârşită, fără să înţeleagă cum se petrecuse această minune. Pentru a da mai multa credibilitate minunii, iconarul a lăsat şi o mărturie scrisă.

Mărturia scrisă a iconarului Nicolau Iordache
Acest document se păstrează în arhiva schitului Prodromul şi este datat 29 iunie 1863: \\\"Eu, Iordache Nicolau, zugrav din târgul Iaşi, am zugrăvit aceasta sfântă icoană a Maicei Domnului cu însăşi mâna mea, la care a venit o minune: după ce am isprăvit veşmintele, după meşteşugul zugrăvirii mele, m-am apucat să lucrez feţele Maicei Domnului şi a lui Iisus Hristos. Privind eu la chipuri, cu totul a ieşit din potriva, pentru care foarte mult m-am mâhnit, socotind că mi-am uitat meşteşugul. A doua zi, după ce m-am sculat, am făcut trei metanii înaintea Maicei Domnului, rugându-mă să-mi lumineze mintea, să pot isprăvi sfânta ei icoană. Când m-am dus să mă apuc de lucru, am aflat chipurile drese desăvârşit, precum se vede. Văzând această minune, n-am mai adaos a-mi pune condeiul, fără numai am dat lustrul cuviincios, deşi o greşală a fost aceasta ca am dat lustru la o asemenea minune\\\". 

Acatistul Maicii Domnului Prodromita
Dupa obisnuitul inceput se zic
Condacele si Icoasele

Condacul 1:


Aparatoare Doamna, pentru biruinta multumiri, izbavindu-ne din nevoi, aducem tie, Nascatoare de Dumnezeu, noi, robii tai. Ci, ca ceea ce ne-ai daruit noua icoana in care chipul tau si al Pruncului tau s-au zugravit prin minune dumnezeiasca, slobozeste-ne din toate nevoile, ca sa-ti cantam tie: Bucura-te, slavita Prodromita a Schitului Prodromu!

Icosul 1:


Ingerii si arhanghelii si soborul cuviosilor athoniti cu mare cinste te-au laudat, Nascatoare de Dumnezeu, si prooroceste i-a vazut Cuviosul Marcu, ucenicul Sfantului Grigorie Sinaitul. Caci palatele tale de aur, pe care le vazuse in partile Viglei, au inchipuit Schitul Prodromului, care mai apoi in acel loc s-a ridicat. Si prin venirea icoanei tale facatoare de minuni Prodromita, adica Inaintemergatoarea, ni l-ai aratat gradina a binecuvantarilor tale, pentru care iti zicem cu mare glas:


Bucura-te, ca Prodromita esti cu dreptate numita,
Bucura-te, a schitului inaintemergatoare smerita,
Bucura-te, roada pe care Sfantul Munte o a cules,
Bucura-te, al Schitului Prodromu chivot ales,
Bucura-te, egumena care sufletele in obstea ta cu grija le aduni,
Bucura-te, trambita care spre trezirea din patimi suni,
Bucura-te, ca in icoana te schimbi la fata, pe privitori uimind,
Bucura-te, ca uneori chipul ti se intuneca, mustrator devenind,
Bucura-te, ca icoana stralucitoare la praznicele tale devine,
Bucura-te, ca inchinatorii credinciosi vie in icoana te vad pe tine,
Bucura-te, ca fata ta cea preafrumoasa ni s-a descoperit,
Bucura-te, ca si chipul Pruncului tau prin minune a fost zugravit,
Bucura-te, slavita Prodromita a Schitului Prodromu!

Condacul al 2-lea:


Vrand staretul Nifon sa dobandeasca o icoana facatoare de minuni pentru Schitul romanesc Prodromu, a cautat un iconar care sa vrea sa pazeasca o randuiala aspra de nevointa si rugaciune cand picta, si, bucurandu-se ca a aflat un zugrav ravnitor, I-a cantat lui Dumnezeu: Aliluia!

Icosul al 2-lea:


Intristandu-se parintii Nifon si Nectarie ca iconarul nu reusea sa ispraveasca de zugravit icoana ta, pe neasteptate au fost chemati: „Sa trimiteti degraba sa ia sfanta icoana, care singura s-a zugravit, caci lume multa s-a adunat privind la minunea sfintei icoane”. Si pentru aceasta iti zicem:


Bucura-te, ca iconarul sfintele fete sa le picteze nu a reusit,
Bucura-te, ca osteneala i-ai primit si nevointa i-ai rasplatit,
Bucura-te, ca, neterminand sa picteze icoana, a aflat-o desavarsita,
Bucura-te, ca de lucrarea ta mintea noastra este covarsita,
Bucura-te, ceea ce n-ai invatat pe nimeni in ce chip a fost,
Bucura-te, ca tainelor tale inimile noastre le faci adapost,
Bucura-te, ca iconarul a scris minunea care s-a intamplat,
Bucura-te, ca marturia lui pana astazi ni s-a pastrat,
Bucura-te, ca de cuvintele sale credinciosii nu s-au indoit,
Bucura-te, ca in casa lui lume multa sa ti se inchine a venit,
Bucura-te, lumina, a parintelui Nifon sfanta dorire,
Bucura-te, a nadejdii sale neclintita rasplatire,
Bucura-te, slavita Prodromita a Schitului Prodromu!

Condacul al 3-lea:


Precum s-a mirat Sfantul Alipie de la Pecerska cand in chilia sa a venit ingerul si a pictat in chip minunat icoana Adormirii Maicii Domnului, asa s-a mirat si iconarul Iordache vazand cum chipul Maicii Domnului si cel al Fiului ei, pe care nu le terminase, fusesera plinite nu de mana omeneasca, si uimindu-se I-a cantat lui Dumnezeu: Aliluia!

Icosul al 3-lea:


Auzind mitropolitul marea minune care se facuse in Iasi, a venit cu preotii sa ti se inchine cu evlavie si a marturisit: „Cu adevarat, mare dar ne-a daruit Maica Domnului prin aceasta minunata si slavita icoana a sa”, si pentru aceasta cu multumire cantam tie:


Bucura-te, ca apa cea vie si fara de moarte o ai revarsat,
Bucura-te, ca boierul pentru fiul sau care zacea ti s-a rugat,
Bucura-te, ca bolnavul luand agheasma s-a vindecat,
Bucura-te, ca fiul impreuna cu tatal sau ti s-au inchinat,
Bucura-te, ca pe lepros l-ai tamaduit cand agheasma a baut,
Bucura-te, ca indata lepra de pe el ca niste solzi a cazut,
Bucura-te, ca omul care avea albeata pe ochi vedere a dobandit,
Bucura-te, ca sirul tamaduirilor tale nici pana astazi nu s-a oprit,
Bucura-te, ca pe cei parasiti de doctori din paturi ii ridici,
Bucura-te, ca neputintele noastre cu prisos de har le vindeci,
Bucura-te, luminarea preotilor si cinstea ierarhilor,
Bucura-te, ca ii inteleptesti pe urmasii apostolilor,
Bucura-te, slavita Prodromita a Schitului Prodromu!

Condacul al 4-lea:


Neputand parintii sa scrie minunile pe care le auzisera, pentru ca erau covarsiti de credinciosii care le cereau sa se roage pentru ei, au marturisit insa noianul minunilor cu glas de bucurie, si, pregatindu-se de calatoria spre Sfantul Munte, I-au cantat lui Dumnezeu: Aliluia!

Icosul al 4-lea:


Mult au avut de mers parintii prodromiti, dar multe au fost si minunile tale, Nascatoare de Dumnezeu, ca in fiecare oras in care a ajuns icoana poporul a venit sa ti se inchine cu credinta, si cei care au primit ajutor in nevoile lor au devenit apostoli ai harului tau, cantandu-ti:


Bucura-te, bucuria noastra, nadejde neinfruntata,
Bucura-te, ca celor ce te cinstesc le gatesti rasplata,
Bucura-te, ca impreuna cu icoana ta ai calatorit,
Bucura-te, ca la fiecare popas semnele tale au stralucit,
Bucura-te, ca dupa plecarea icoanei ele nu se imputinau,
Bucura-te, ca in mintile oamenilor minunile vii ramaneau,
Bucura-te, ca celor truditi si impovarati le esti aparatoare,
Bucura-te, ca de dusmanii vazuti si nevazuti le esti ingraditoare,
Bucura-te, ca ai surpat jugul minciunii si navalirea diavolilor,
Bucura-te, roaba aleasa a Domnului si stapana a tuturor,
Bucura-te, Fecioara, a Imparatiei Cerurilor mireasma,
Bucura-te, pecete pusa pe a inimilor noastre mahrama,
Bucura-te, slavita Prodromita a Schitului Prodromu!

Condacul al 5-lea:


S-a mahnit femeia cea bolnava ca nu putea sa mearga sa se inchine icoanei care izvora tamaduiri, dar Fecioara preaslavita i s-a aratat in vis, poruncindu-i sa se scoale degraba si sa mearga sa ia binecuvantarea multdorita. Si, pornind la drum, indata s-a aratat desavarsit sanatoasa, pentru care I-a cantat lui Dumnezeu: Aliluia!

Icosul al 5-lea:


Tamaduindu-se femeia cea bolnava, nu s-a lenevit sa mearga sa se inchine sfintei tale icoane, vrand sa marturiseasca tuturor ca se vindecase. Iar ajungand la icoana ta, a dat marturie ca o vazuse de mai inainte in vis si a vestit multimii cum a dobandit tamaduire, iar preotii si credinciosii ti-au cantat:


Bucura-te, ceea ce credinta femeii bolnave o ai rasplatit,
Bucura-te, ceea ce de visele inselatoare ne-ai ferit,
Bucura-te, ca prin icoana ta multe si felurite minuni ai savarsit,
Bucura-te, ca in casa invatatorului putin-credincios sa fie dusa nu ai primit,
Bucura-te, ca el de doua ori a trimis trasura dupa odor, dar parintii sa i-l dea nu au voit,
Bucura-te, ca mai potrivit sa vina inchinatorul la icoana au socotit,
Bucura-te, ca a treia oara trimitand acela trasura s-a aratat minunea ta,
Bucura-te, ca oricat s-au straduit parintii nu au reusit sa ia icoana,
Bucura-te, ca pana la trasura patru oameni sa o duca cu greu au putut,
Bucura-te, ca impotrivirea ta s-a cunoscut cand tocul icoanei s-a desfacut,
Bucura-te, ca de la zgomotul mare oamenii si caii s-au spaimantat,
Bucura-te, ca l-ai smerit pe invatatorul care avea cugetul de necredinta intunecat,
Bucura-te, slavita Prodromita a Schitului Prodromu!

Condacul al 6-lea:


In biserica Sfintilor Imparati din Galati, zugravul care nu credea ca icoana a fost pictata prin minune dumnezeiasca a inceput a-i batjocori pe crestinii care nu se indoiau de aceasta, dar s-a ingrozit cand a vazut-o pe Maica Domnului privindu-l cu asprime din icoana, si, pocaindu-se, I-a cantat lui Dumnezeu: Aliluia!

Icosul al 6-lea:


Nimeni sa nu se indoiasca, nimeni sa nu fie necredincios minunii dumnezeiesti, ca sa nu isi agoniseasca osanda, ci toti sa ii cante cu veselie Maicii lui Dumnezeu, nadajduind ca vor primi luminarea mintii si intarire in credinta:


Bucura-te, ca risipind tu cursele diavolesti agonisim folos,
Bucura-te, ca nu ai rabdat hulele zugravului necredincios,
Bucura-te, ca prin schimbarea fetei tale din icoana l-ai mustrat,
Bucura-te, ca pricepandu-si greseala minunile tale le-a trambitat,
Bucura-te, ca nu i-ai ingaduit sa semene indoiala in popor,
Bucura-te, ca ai venit in apararea credinciosilor,
Bucura-te, ca din indreptarea sa si altii s-au folosit,
Bucura-te, ca nu pierderea, ci inteleptirea lui ai dorit,
Bucura-te, a hulitorilor chemare la pocainta,
Bucura-te, a binecredinciosilor slavita biruinta,
Bucura-te, ca celor ispititi de necredinta le ajuti,
Bucura-te, ca cei ce vestesc minunile tale iti sunt bineplacuti,
Bucura-te, slavita Prodromita a Schitului Prodromu!

Condacul al 7-lea:


Pentru a lua averea hangiului raposat, sluga cea vicleana a incercat sa o omoare pe vaduva evreica, si i-a pregatit spanzuratoarea, dar femeia si-a adus aminte de vestea minunilor Prodromitei si rugandu-se a fagaduit ca, daca va ramane in viata, se va boteza impreuna cu toti cei din casa ei, si Ii va zice lui Dumnezeu cu multumire: Aliluia!

Icosul al 7-lea:


Pregatind latul pentru femeie, fara sa vrea sluga cea netrebnica s-a spanzurat pe sine, iar evreica a vazut lucrarea Maicii Domnului si a crezut cu toti cei din casa ei, facandu-se pilda pentru toti cei din neamul evreiesc, pentru pagani si pentru necredinciosi. Si prin Sfantul Botez a intrat in Biserica lui Hristos, iar pentru aceasta noi te laudam pe tine, care esti nadejdea celor deznadajduiti:


Bucura-te, ca vestea minunilor tale si printre evrei s-a raspandit,
Bucura-te, ca la necaz vaduva hangiului de ele si-a amintit,
Bucura-te, ca ai primit rugaciunea ei deznadajduita,
Bucura-te, ca ai vrut sa lepede credinta ei cea gresita,
Bucura-te, ca viata i-ai salvat in ceasul de pe urma,
Bucura-te, ca prin tine a intrat in a Bunului Pastor turma,
Bucura-te, ca impreuna cu copiii ei a primit botezul,
Bucura-te, ca datorita tie peste casa ei a stralucit harul,
Bucura-te, ca dreapta credinta prin tine se intareste,
Bucura-te, ca gura paganilor care nu se inchina icoanei tale amuteste,
Bucura-te, spre Biserica lui Hristos far calauzitor,
Bucura-te, ceea ce calci serpii ratacirilor si eresurilor,
Bucura-te, slavita Prodromita a Schitului Prodromu!

Condacul al 8-lea:


Din randuiala dumnezeiasca a venit icoana la Schitul romanesc Prodromu, pentru ca domnitorul vroia sa pastreze icoana in tara in care s-a facut minunea, dar Maica Domnului a adus-o in gradina ei duhovniceasca, ferindu-i pe parinti de ispitele drumului, si ei I-au cantat Celui ce ii pazise in calatorie: Aliluia!

Icosul al 8-lea:


Ai binecuvantat prin venirea ta schitul athonit si, asezand-o pe ea nu departe de icoana facatoare de minuni a Sfantului Botezator, i-ai acoperit cu sfantul tau acoperamant pe toti cei ce au venit sa se inchine tie, monahi, preoti, ierarhi si mireni de toate neamurile, pentru care iti cantam:


Bucura-te, ca schitul romanesc l-ai umplut de binecuvantare,
Bucura-te, ca obstile athonite cinstesc icoanele tale de minuni facatoare,
Bucura-te, ca din numele date icoanelor tale cunoastem lucrarea lor,
Bucura-te, ca prin icoana Portarita esti Poarta a manastirii ivirilor,
Bucura-te, ca icoana Dulcea sarutare e cununa Filotheiului,
Bucura-te, ca esti Calauzitoarea obstii Xenofontului,
Bucura-te, Imparateasa tuturor, lauda Vatopedului,
Bucura-te, grabnica ajutatoare a inchinatorilor Dochiarului,
Bucura-te, ca in icoana de la Hilandar semnul milostivirii tale e vadit,
Bucura-te, a Marii Lavre podoaba, ca Sfantul Ioan Cucuzel glasul ti l-a auzit,
Bucura-te, ca in fata icoanei ti-au cerut ajutor staretii Pantocratorului,
Bucura-te, Nascatoare de Dumnezeu, comoara a Prodromului,
Bucura-te, slavita Prodromita a Schitului Prodromu!

Condacul al 9-lea:


Zacand de trei saptamani topit de boala si nemancat, ca dintr-un somn s-a trezit schimonahul Inochentie cand icoana Prodromita a fost adusa in schit si, cerand sa fie dus in fata ei, s-a rugat cu zdrobire de inima, cantandu-I Domnului: Aliluia!
Icosul al 9-lea:


\\\"Maica lui Dumnezeu, daca imi este de folos sa mai traiesc, insanatoseste-ma, iar daca nu, fie voia ta”, s-a rugat parintele Inochentie si, intorcandu-se cu bucurie la chilia sa, dupa un ceas a trecut la cele vesnice. Si noi, invatandu-ne de la el sa ne punem toata nadejdea in Dumnezeu si in puterea rugaciunilor tale, iti zicem cu umilinta:


Bucura-te, ca schimnicului i-ai ascultat cererile,
Bucura-te, ca degraba i-au incetat suferintele,
Bucura-te, ca plin de bucurie Sfintele Taine a primit,
Bucura-te, ca avand sufletul impacat s-a savarsit,
Bucura-te, ca voia noastra sa o lepadam ne-ai invatat,
Bucura-te, ca evlaviosii tai robi au sfarsit binecuvantat,
Bucura-te, ca prin tine de moartea naprasnica suntem feriti,
Bucura-te, ca pe tine te-au cinstit parintii intru Domnul adormiti,
Bucura-te, ca dascal al cugetarii la moarte pe tine te dobandim,
Bucura-te, ca, pregatindu-ne de moarte, in Domnul Hristos traim,
Bucura-te, a cartilor Cuviosilor Parinti tainica talcuire,
Bucura-te, a treptelor caii imparatesti propovaduire,
Bucura-te, slavita Prodromita a Schitului Prodromu!

Condacul al 10-lea:


Crezand mintii sale si lepadand ascultarea, monahul Serghie a cazut in inselare, iar prin aratarea draceasca s-a imbolnavit, zacand ca un mort, si abia dupa trei zile s-a sculat, slabit fiind si ramanand fara auz. Dar, aducandu-l parintii la icoana facatoare de minuni, indata s-a tamaduit de surzenie, si atunci toata obstea I-a cantat Domnului intr-un glas: Aliluia!

Icosul al 10-lea:


Ascultatoare a Fiului tau ai fost, Nascatoare de Dumnezeu, si pe calea smereniei i-ai calauzit pe monahi, cerandu-le ascultare de povatuitorii lor. Izbaveste-i de inselari si de ispite pe monahii si pe mirenii iubitori de nevointa, ca sa iti cante tie asa:


Bucura-te, ca parintii au nadajduit ca monahul Serghie va fi tamaduit,
Bucura-te, ca de surzenie l-ai scapat si de mandrie l-ai izbavit,
Bucura-te, ca, patimind el pentru mandria sa, nu l-ai lepadat de la fata ta,
Bucura-te, ca, ridicandu-se din iadul inselarii, si-a inteles greseala,
Bucura-te, ca din suferinte a inteles osanda neascultarii,
Bucura-te, invatatoare a ascultarii si Maica a indurarii,
Bucura-te, a celor apasati de ispitele pierzatorului de suflete alinare,
Bucura-te, a celor legati de lanturile diavolului dezlegare,
Bucura-te, ca mesterul care se indracise a fost izbavit de duhul care il muncea,
Bucura-te, ca in fata icoanei tale i s-au citit rugaciuni si el a simtit mijlocirea ta,
Bucura-te, ca pe Cuviosul Nectarie protopsaltul din ghearele diavolului l-ai scapat,
Bucura-te, ca vazandu-te cel numit privighetoarea Muntelui Athos ti s-a inchinat,
Bucura-te, slavita Prodromita a Schitului Prodromu!

Condacul al 11-lea:


Mergand parintii sa prinda peste pentru praznicul icoanei Maicii lui Dumnezeu, unul din ei a zis cu indrazneala: „Daca icoana aceasta s-a zugravit prin minune, apoi sa faca sa se prinda peste pentru sarbatoarea ei”, dar vazand multimea pestilor prinsi in mreje a lepadat indoiala si I-a cantat lui Dumnezeu: Aliluia!

Icosul al 11-lea:


Credem mijlocirii tale, Maica Sfanta, ca asa cum ai purtat de grija praznicului tau, asa porti de grija si acum, dand cele de trebuinta nu numai monahilor, ci si mirenilor care se roaga tie cu credinta:


Bucura-te, ca pestii de la praznic milostivirea ta au vadit,
Bucura-te, ca multimea darurilor tale o au inchipuit,
Bucura-te, a flamanzilor indestulatoare,
Bucura-te, a lipsurilor noastre curmare,
Bucura-te, mangaiere a celor aflati in nevoi,
Bucura-te, imbracaminte si acoperamant celor goi,
Bucura-te, cununa a celor care duc crucea necazurilor,
Bucura-te, incurajare a celor aflati la capatul puterilor,
Bucura-te, ca ne inveti sa randuim toate cu chibzuinta,
Bucura-te, ca sarmanilor le dai cele de trebuinta,
Bucura-te, iconoama a schiturilor si a manastirilor,
Bucura-te, chivernisitoare a caselor crestinilor,
Bucura-te, slavita Prodromita a Schitului Prodromu!

Condacul al 12-lea:


Pictandu-se in schitul prodromitilor o icoana dupa izvodul celei minunate, a fost asezata cu mare cinste intr-o biserica de lemn, si nu s-a stricat cand o mana blestemata a dat foc bisericii. Si, dupa ce focul mistuise totul, crestinii au gasit icoana nestricata sub un morman de jar, de care minune uimindu-se I-au cantat lui Dumnezeu: Aliluia!

Icosul al 12-lea:


Nu numai icoana Prodromitei a primit dumnezeiesc dar, ci si cele facute dupa izvodul ei, spre bucuria credinciosilor. Si vestea despre ele s-a raspandit in lumea intreaga, si chiar in casele crestinilor au fost asezate cu evlavie icoanele Maicii Domnului, careia multimile ii aduc laude ca acestea:


Bucura-te, binecuvantata Maica a drept-credinciosilor,
Bucura-te, ca minunile le insemnezi pe tablele inimilor,
Bucura-te, predanie scumpa a rugaciunii si nevointei,
Bucura-te, praznic neincetat, candela nestinsa a credintei,
Bucura-te, a celor ce alearga la tine nadejde nerusinata,
Bucura-te, ceresc omofor si milostivire neimputinata,
Bucura-te, frumusete de nespus si a sufletului dulceata,
Bucura-te, rug aprins care incalzesti inimile de gheata,
Bucura-te, pridvor al Imparatiei Ceresti,
Bucura-te, scara a darurilor dumnezeiesti,
Bucura-te, pregustare a bucuriilor mult ravnite,
Bucura-te, Imparateasa a bisericilor athonite,
Bucura-te, slavita Prodromita a Schitului Prodromu!

Condacul al 13-lea:


O, Maica preacurata, ocroteste-i pe toti cei care cu cununi de lauda impodobesc icoana ta, prodromitilor arata-le calea mantuirii, pe inchinatori acopera-i cu harul tau, pe cei care din locuri indepartate alearga spre icoana ajuta-i si casa lor fereste-o de relele intamplari, ca sa Ii cante impreuna cu tine Dumnezeului celui Viu: Aliluia!
Acest Condac se zice de trei ori. Apoi se zice Icosul 1: Ingerii si arhanghelii si soborul cuviosilor athoniti… si Condacul 1: Aparatoare Doamna, pentru biruinta multumiri… Apoi se zice aceasta

Rugaciune

O, Fecioara preamarita, infrumusetarea prodromitilor si lauda inchinatorilor, tu i-ai spus Sfantului Petru Athonitul ca „Muntele Athosului l-am ales, din toate partile pamantului, si am hotarat sa il afierosesc spre a fi indestulata locuinta monahilor si pustnicilor”, si in acest munte ai voit a aduce icoana ta. O, impacare a noastra cu Dumnezeu, care ne-ai daruit noul praznic de minuni izvorator al icoanei tale, nimeni n-a pierit din cei ce aveau spre tine nadejdea bunei credinte. Tu, care impletesti cununi dupa vrednicie celor ce te lauda si daruiesti cererile tuturor celor ce te cinstesc dupa cuviinta, din negura patimilor mantuieste-ne, curatind necuratia noastra.


Neadormita noastra pazitoare, care degraba ii intampini pe cei ce te cheama, dat-ai robilor tai chipul fetei tale cel preacinstit si cu totul luminos, pe care il sarutam multumind. si cu dragoste si credinta inchinandu-i-ne. Arata-ti milele tale, Nascatoare de Dumnezeu, primind cererile de folos ale robilor tai. Departeaza de la noi norul patimilor si al ispitelor, izbaveste-ne de toata vatamarea trupeasca si sufleteasca si fii mijlocitoare a mantuirii noastre. Ajuta-i pe cei ce cu dragoste se inchina chipului tau nefacut de mana omeneasca, ca sa cinsteasca infricosatele minuni, semnele mai presus de fire ale icoanei tale.


O, pavaza tare a clerului bisericesc si sprijin al celor din cinul monahicesc, miluieste si mantuieste cu rugaciunile tale pe ortodocsii arhierei, preoti si diaconi, pe toti monahii si pe tot poporul dreptcredincios care ti se inchina. Ocroteste obstea parintilor prodromiti si pe toti inchinatorii care alearga la icoana ta facatoare de minuni. Cauta spre noi cu milostivirea ta si cu rugaciunea ta invredniceste-i pe toti crestinii sa vietuiasca cu Hristos si in locasurile ceresti sa se desfateze. Cerceteaza-ne, Maica iubitoare de fii, pe noi, robii tai, cu darul tau si daruieste celor neputinciosi tamaduire si sanatate desavarsita, liniste celor inviforati si mantuire tuturor, in vecii vecilor. Amin.
Si se face otpustul.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu